Leergang
Griffiemedewerker
- 8-daagse leergang
- Kennismaken met Gemeentewet
- Positionering van de griffie binnen de gemeente (en provincie)
- Ontwikkelen inzicht in de wijze waarop gemeente en provincie politiek worden aangestuurd
- Leren wat de rol van een raadslid is en daardoor beter kunnen ondersteunen Instrumenten voor het raadslid; moties, amendementen, vragenrecht, interpellatie e.d.
- De Planning en controlcyclus: hoe stel je als raad kaders?
- Verkenning van het krachtenveld om de griffie heen
- Werkgeversrol van de raad
- Raadscommunicatie, een vak apart
- De griffie en gemeenteraadsverkiezingen
- Intervisie
- Vaardigheden training (spreken, presenteren, debatteren)
- Burgerparticipatie en overheidsparticipatie
Aanleiding
Werk je op een griffie en ben je af en toe verbaasd over wat er allemaal om je heen gebeurt? Dan is deze intensieve leergang een aanrader voor jou. Gedurende deze leergang krijg je een uitstekende indruk van de wereld van de griffie. Je leert via verschillende werkvormen hoe de gemeente werkt, waarbij steeds het werkveld van de griffie het uitgangspunt is. Je wordt niet alleen meegenomen in de van toepassing zijnde regels, maar je wordt ook uitgedaagd om te ervaren wat de rol van het raadslid is. Door het volgen van deze 8-daagse leergang zullen veel puzzelstukjes op zijn plek vallen, om zo sterker op te kunnen treden als griffiemedewerker.Inhoud en resultaat
Deze leergang griffiemedewerker geeft inzicht in het werk van de griffie en het krachtenveld waarin de griffie opereert. Na deze leergang:- weet je hoe de Gemeentewet is opgebouwd en kun je daarin de belangrijkste artikelen opzoeken
- begrijp je hoe een gemeenteraad werkt en op welke manier je als raadslid invloed uit kunt oefenen op het beleid van de gemeente
- is je duidelijk wat de bevoegdheden van de raad, het college en de burgemeester zijn en op hoe deze bestuursorganen in de praktijk bepalen wat de gemeente doet
- heb je inzicht in de planning en controlcyclus van de gemeente (de wijze waarop de begroting tot stand komt, en wanneer de raad aan zet is om daar invloed op uit te oefenen
- heb je zicht op de omgeving van de griffie en snap je welke relaties de griffie onderhoudt en wat daarbij de kansen en valkuilen zijn
- is je duidelijk hoe een gemeente aan een nieuwe burgemeester komt
- heb je geleerd in debat te gaan en heb je zelf even ervaren hoe het is om raadslid te zijn
- begrijp je dat de rol van de overheid aan het veranderen is en dat dit gevolgen zal hebben voor het functioneren van de raad en de griffie.
Doelgroep
Ambtenaren die werkzaam zijn als (administratief) medewerker op de griffie bij een gemeente of provincie zoals:- griffiemedewerkers (en ook officemanagers, griffiesecretaresses etc.)
- ambtelijk secretaris rekenkamer
- startende raadsadviseurs die nog geringe werkervaring bij een gemeente hebben.
Locatie
De leergang vindt plaats in het Fletcher Hotel-Restaurant Amersfoort. Er is gekozen voor een locatie waarbij ook overnachtingsmogelijkheden zijn voor de drie middelste blokken en met goede parkeermogelijkheden. Daarnaast is het hotel gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer vanaf Amersfoort CS.
Programma
Opzet leerprogramma
Het programma is opgedeeld in vijf blokken. De drie middelste blokken (blok 2, 3 en 4) bestaan uit twee aaneengesloten dagen met avondprogramma en diner (inbegrepen). Voor deze drie blokken biedt Berghauser Pont Academy u de optionele mogelijkheid om op de locatie te blijven overnachten. Mocht u deze optie willen bijboeken, kunt u dit in de opmerkingen op het aanmeldformulier aangeven.
Planning
Dag 1, startdag (blok 1)
donderdag 4 september 2025 10:00 - 16:30 uur
Dag 2 en 3 (blok 2)
Donderdag 2 oktober 2025 10:00 - 20:00 uur
Vrijdag 3 oktober 2025 09:00 - 16:30 uur
Dag 4 en 5 (blok 3)
Donderdag 9 oktober 2025 10:00 - 20:00 uur
Vrijdag 10 oktober 2025 09:00 - 16.30 uur
Dag 6 en 7 (blok 4)
Donderdag 30 oktober 2025 10:00 - 20:00 uur
Vrijdag 31 oktober 2025 09:00 - 16.30 uur
Dag 8 Slotdag (blok 5)
Donderdag 6 november 2025 10:00 - 16:30 uur
Dag 1, startdag (blok 1)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek
Op de eerste dag maak je uitgebreid kennis met je medecursisten en de docent. Er is gelegenheid om specifieke leerwensen te benoemen. Het programma en de opdrachten voor thuis worden toegelicht.
In de middag wordt de opdracht Gemeentewet toegelicht en wordt gestart met deze opdracht die grotendeels thuis wordt afgerond. In drie groepen bestuderen jullie apart van elkaar de Gemeentewet aan de hand van een aantal vragen. Eén groep beantwoordt vragen over de raad, één groep zoomt in op het college en de derde groep beantwoordt vragen over de burgemeester. Iedere groep bereidt een presentatie voor die in blok 1 aan de andere groepen wordt gegeven.
Dag 2 en dag 3 (blok 2)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek
In dit blok leggen we de theoretische basis die in de rest van de cursus wordt uitgewerkt. We beginnen dag 2 met de staatsrechtelijke positie die de gemeente inneemt ten opzichte van “Den Haag” en de provincies. Na de lunch en in het avondgedeelte zijn twee groepen aan de beurt om hun presentatie over de Gemeentewet te geven. Na afloop van deze dag is er een diner.
Op dag 3 wordt in de ochtend uitgelegd hoe de financiele kant van de gemeente is ingericht. De planning en controlcyclus wordt toegelicht en duidelijk wordt wanneer de raad aan zet is om invloed uit te oefenen op de begroting. In de middag is de derde groep aan de beurt om de presentatie te geven over de Gemeentewet.
Dag 4 en 5 (blok 3)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek
Aan het begin van dag 4 wordt stilgestaan bij hetgeen in dag 2 en dag 3 aan de orde is geweest. Zo mogelijk wordt daarbij een verband gelegd met de actualiteit. In de middag staat de instrumentenkoffer van het raadslid centraal. Wat kun je als raadslid doen om je doelen te bereiken en hoe werken de verschillende instrumenten? In het avondgedeelte wordt er een debattraining verzorgd. Na afloop van deze dag is er een diner.
Op dag 5 gaan we in op de omgeving van de griffie. Met welke personen en instanties heeft de griffie te maken? In de middag staat de raadscommunicatie centraal. Waarin wijkt de communicatie van de raad af van de communicatie van het college? Wat zijn de tips en trucs? De docent geeft feedback op de sites van de gemeente waar je werkzaam bent.
Dag 6 en 7 (blok 4)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek en Hans Scherpenzeel
Dag 6 gaat van start met een terugblik op de eerste twee blokken. Zo mogelijk wordt daarbij een verband gelegd met de actualiteit. Daarna start de voorbereiding voor een rollenspel. Het rollenspel bestaat uit het voorbereiden en deelnemen aan een raadsvergadering. De groep wordt verdeeld in partijen en daarna worden er fractievergaderingen gehouden. Uiteraard is er ook een vertegenwoordiger van het college aanwezig. De vergadering wordt voorgezeten door de burgemeester en iedere fractie neemt standpunten in over een aantal voorstellen. Alle tot dan toe behandelde stof komt in dit rollenspel terug en je wordt gevraagd om de stof concreet toe te passen.
Op dag 7 staat de werkgeversrol van de raad centraal. De gastdocent belicht de bijzondere wijze waarop de griffie wordt aangestuurd vanuit de raad. Begrippen als werkgeverscommissie, HR21, functiebeschrijving en functietabel komen hier aan de orde. Hoe is een en ander bij jou in de gemeente geregeld? In de middag is er tijd voor intervisie. We bespreken via een vaste methodiek een casus die door één van de cursisten wordt ingebracht.
Dag 8 Slotdag (blok 5)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek en Mayke de Jonge
Tijdens de slotdag komen vier onderwerpen aan bod:
- We staan eerst stil bij vergadermodellen en de wijze waarop een raad keuzes kan maken in verschillende modellen
- Daarna krijg je een kijkje in de wereld van de Vereniging van Griffiers, de beroepsvereniging van griffiers: wat doet deze vereniging eigenlijk en hoe is de vereniging georganiseerd?
- We gaan in op de voorbereiding van gemeenteraadsverkiezingen; wat is de rol van de griffie, welke mogelijkheden zijn er om aan opkomstbevordering te doen en met wie doet de griffie in deze periode eigenlijk zaken?
- Tenslotte staan we stil bij de begrippen “Overheidsparticipatie en burgerparticipatie”: de overheid neemt steeds vaker een andere positie in de samenleving in; aanleiding zijn onder meer de noodzaak tot bezuinigen en een verandering in de wijze waarop de bevolking tegen de overheid aankijkt.
Docenten

