Opleiding

€ 6.995,-

Gegevensverwerking en Privacy bij Gemeenten

30 oktober, 6, 13, 18, 27 november, 4, 11, 18 december 2025

UTRECHT
  • De verhouding tussen sectorspecifieke wetten en de AVG en UAVG
  • Wanneer mogen we gegevens delen?
  • Wat zijn de verplichtingen van de gemeente?
  • Hoe waarborgen we de rechten van betrokkenen?
  • Hoe voer ik een rechtmatigheidstoets uit?
  • Het gebruik van nieuwe technologie
  • Wat is mijn rol als fg-er, privacy-officer of projectleider?

Inleiding:

Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens?

De overheid moet bij elke taak nagaan of zij bevoegd is – en daarmee of er een juridische grondslag bestaat voor het gebruik van persoonsgegevens. Ongeacht om welke taak of om welk probleem het gaat: het innen of kwijtschelden van lokale belastingen, een vergunningverlening of voorzieningen in het sociaal domein. Maar ook de uitvoering van energiebeleid in het kader van een duurzame samenleving, het gebruik van een ‘armoedepas’ en bestrijding van fraude, toezicht en handhaving waaronder onrechtmatige bewoning.

Technologie biedt daarbij kansen, maar roept ook vragen op. Denk aan het gebruik van apps, platforms voor ‘omgevingscommunicatie’, een digitale stadspas, analysemodellen of informatie gestuurd werken. Die innovaties kunnen veel opleveren, maar roepen ook scherpe vragen op over privacy, transparantie en proportionaliteit.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een handige checklist leer je tot een afgewogen advies te komen. Er is volop ruimte voor interactie en eigen casuïstiek. Stuur vooraf gerust voorbeelden in!

Inhoud en resultaat:

Na afloop van deze opleiding ben je:

  • op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving
  • in staat om de verplichtingen uit de AVG toe te passen
  • in staat om gemotiveerd te adviseren
  • deskundig om mogelijkheden en risico’s te benoemen

Je krijgt een praktische checklist voor het gebruik van persoonsgegevens!

Doelgroep:

Juristen, FG's, privacy officers, beleidsmakers, informatiespecialisten, kwaliteitsmedewerkers, compliance officers en iedereen die zich bezighoudt met de vraag: "Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens?"



Programma

Programma:

Dag 1 –De rol en bevoegdheden van de gemeente; de 6 privacyprincipes, de mogelijkheden en grenzen van het verwerken van persoonsgegevens

Dag 2 – De grondslagen van de gegevensverwerking, de noodzakelijkheidseis, het principe van doelbinding en de geheimhoudingsplicht

Dag 3 - Sectorspecifieke wetten zoals de wetgeving van de afdeling burgerzaken, sociaal domein, belastingen, vergunningverlening, bouwen en wonen, toezicht en handhaving etc in relatie tot de AVG/UAVG

Dag 4 - Juridische eisen vanuit diverse wetten; van verplichte openbaarmaking tot verplichte geheimhouding

Dag 5 – De 11 rechten van betrokkene en de rechtsbescherming

Dag 6 - Samenwerking en gegevens delen, de praktische toepassing in twee modellen.
Model A: het verstrekken van gegevens.
Model B: de rechtmatigheidstoets bij een nieuwe verwerking (‘pre-DPIA’)

Dag 7 - Technologie in de gemeentelijke praktijk; nieuwe software , platformtechnologie, gebruik van apps, de stadspas (armoedepas), de digitale identiteitswallet

Dag 8 - Verordeningen, samenwerkingsverbanden & contracten waaronder de verwerkersovereenkomst

Docenten

mr. Corrie Ebbers
Privacy jurist
 
Corrie is in 1996 afgestudeerd als privacyjurist en heeft bij de toezichthouder gewerkt (nu de Autoriteit Persoonsgegevens). Sinds 2001 werkt ze als onafhankelijk adviseur voor de publieke sector en de zorgsector. In haar adviespraktijk beantwoordt ze vragen over het rechtmatig gebruik van persoonsgegevens binnen het publieke domein, in samenwerkingsverbanden met derden, binnen het Veiligheidshuis en de sociale wijkteams. Zij is deskundig op het terrein van ondermijning en fraude-opsporing en voert privacy impact assessments uit. Mr. Corrie Ebbers is lid van de Vereniging Privacyrecht, het Nederlands Genootschap Functionarissen Gegevensbescherming. Ze is redactiesecretaris van Privacy & Informatie en redactielid van Wolters Kluwer’s Module Privacy.
Lees artikelen op Sociaalweb
Bekijk LinkedIn profiel

Materiaal

Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.

Verder krijgt u met PONT | Data & Privacy gratis toegang tot dossiers,digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 48 studie-uren rekenen.

BP Studieuren4848

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 30 oktober, 6, 13, 18, 27 november, 4, 11, 18 december 2025
  • 09:30 - 16:30
  • UTRECHT
  • € 6.995,-
    • Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
Aanmelden

Referenties

 Voor deze nieuwe cursus zijn nog geen referenties beschikbaar

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wil je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Crescens Akkermans
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
 
U kunt contact opnemen met Crescens via 06 107 190 78 of via crescens@berghauserpont.nl 
Neem contact op met ons via academy@berghauserpont.nl
020 - 820 0908