Incompany cursus

€ 0,-

Opdrachtgever – opdrachtnemer - alleen als incompany


2-daagse training voor omgevingsdiensten en gemeenten/ provincies
  • Toegespitst op de relatie met omgevingsdiensten
  • Voor medewerkers binnen de overheid
  • Professionalisering van de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer
  • Hoe verwerk je samen de recente grote wetswijzigingen zoals de invoering van Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor de bouw.
  • Hoe ga je om met het streven naar een efficiënte bedrijfsvoering en verzoeken om maatwerk
  • Praktische opzet
  • Incompany is toegevoegde waarde

Aanleiding

Bij veel omgevingsdiensten is in de loop der jaren een positieve ervaring opgedaan in samenwerking. Bij verschillende diensten gaat het prima, maar tegelijk zien we dat het nog niet overal soepel loopt. Het verplichte karakter van de omgevingsdienst speelt hier bij sommige organisaties nog steeds een rol terwijl ook tegenslagen in de uitvoering of menselijke onhandigheid kan leiden tot veel onderling gedoe. Door zorgvuldig te investeren in de samenwerking, neemt het onderlinge vertrouwen toe en kunnen processen aanzienlijk soepeler gaan lopen. In de training staan we stil bij de invloed die de structuur en cultuur van de omgevingsdiensten hebben op de onderlinge samenwerking en hoe je hier succesvolle interventies kunt doen.

Hoe kan je beter samenwerken in een opdrachtgever – opdrachtnemer relatie en hoe kan je je persoonlijke effectiviteit in deze relatie verbeteren? Bent u opdrachtgever van een omgevingsdienst?

  • Maakt u wel eens mee dat u wordt aangesproken op zaken die de omgevingsdienst anders had moeten doen?
  • Gaat de samenwerking prima met uw contactpersoon, maar uiterst moeizaam met andere medewerkers en onderdelen van de omgevingsdienst?
  • Twijfelt u wel eens over uw beslissingen omdat u kennis tekort komt over de inhoud?
  • Staan in de rapportages van de omgevingsdienst ook de zaken die voor u belangrijk zijn?
Bent u opdrachtnemer bij een omgevingsdienst?
  • Kunt u met dertien van de vijftien gemeenten prima samenwerken, maar lijkt de samenwerking met de andere twee steeds weer te mislukken?
  • Gaan de gesprekken te veel over geld en efficiency?
  • Vragen uw opdrachtgevers steeds meer maatwerk en willen ze tegelijkertijd op hun bijdrage bezuinigen?

Inhoud en resultaat

In de praktijk van de 29 omgevingsdiensten zijn veel goede voorbeelden te vinden over succesvolle samenwerkingen na een moeizame start. Deze best practices zijn ook voor u beschikbaar door deel te nemen aan de training. De sturing op omgevingsdiensten is sterk beïnvloed door de sturing op agentschappen bij het rijk. De trainers nemen u ook mee in de lessen die sinds 1994 in de sturing op agentschappen in Nederland zijn opgedaan. De komende periode komen veel ontwikkelingen op de Omgevingsdiensten af in de vorm van nieuwe wetgeving en grote opgaven vanwege de energietransitie en andere klimaatmaatregelen.

De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:
  • De eigen rol en positie
  • Verantwoord kiezen voor sturing op input en output
  • Het omgaan met grote wijzigingen in wetgeving
  • Opbouwen van onderling vertrouwen, ook als dingen (nog) niet goed gaan
  • Het afstemmen van de belangen en jaarcycli van de eigen organisatie en de andere organisatie
  • Sturen met vele eigenaren, vele opdrachtgevers en één opdrachtnemer
  • Omgaan om met een ontevreden klant
  • Omgaan met een opdrachtgever die telkens de opdracht wenst aan te passen
Kortom: hoe vullen we gezamenlijk de opdrachtgevers-opdrachtnemersrol in?

Doelgroep

De cursus richt zich op twee groepen:
  • Leidinggevenden en medewerkers binnen gemeenten en provincies die binnen hun organisatie een rol (gaan) vervullen als opdrachtgever / accountmanager richting omgevingsdiensten.
  • Leidinggevenden en medewerkers van omgevingsdiensten die de rol van opdrachtnemer vervullen, zoals accountmanagers, casemanagers en projectleiders.

Juist incompany

De training biedt helemaal toegevoegde waarde als de medewerkers die met elkaar moeten samenwerken de training incompany samen volgen. Op deze wijze leert men elkaar goed kennen en kunnen gezamenlijk, onder begeleiding van de cursusleiders, elkaars standpunten beter worden besproken waardoor het onderling begrip en vertrouwen sterk kan toenemen, terwijl de eigen rol hierdoor ook nog beter en scherper kan worden ingevuld.

Programma

  • Introductie, programma en cursusleiding
  • Kennismaking en verwachtingen
  • Ontwikkeling van opdrachtgever- en opdrachtnemerschap
  • Interactieve reflectie en verdieping
  • Oefening blok 1: Sturen op momenten: opdracht formuleren, faseovergangen, voortgangsrapportage, selectie opdrachtnemer
  • Oefening blok 2: Communicatie: niveaus; aanspreken en effectieve feedback;
  • Oefening blok 3: Leiderschap bij grote wijzigingen en organisatieculturen
  • Wrap up en evaluatie

Docenten

Edwin van Dieën
Manager, Gemeente Dordrecht
Edwin heeft veel ervaring met het samenwerken met gemeenschappelijke regelingen, waaronder Omgevingsdiensten. Hij is auteur van het boek “De opdrachtgever, nieuw leiderschap binnen de overheid”. Hij geeft trainingen op het gebied van opdrachtgeverschap bij de overheid.
 

Materiaal

Naast een map met de handouts van de presentaties en bijlagen, is er ondersteunend materiaal digitaal beschikbaar op Omgevingsweb Professional. Hier staat een dossier voor u klaar met alle achtergrondinformatie voor deze cursus. U heeft een maand lang toegang tot de kennisbank.
Ongeveer één week voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons de inlogcodes en kunt u zich reeds inlezen in het onderwerp.

Tevens ontvangt u het boek De opdrachtgevervan Edwin van Dieën

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 12 studie-uren rekenen.

BP Studieuren1212

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • € 0,-
  • Prijs op aanvraag
Aanmelden

Referenties
Goede behandeling van gekozen onderwerpen en enthousiast gebracht.

Leuke en leerzame praktijkvoorbeelden.

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wil je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Raadpleeg de Veelgestelde vragen om te zien of jouw vraag ertussen staat. Of neem contact op met de programmamanager: Ronald Koppers
Ronald Koppers
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
 
U kunt contact opnemen met Ronald Koppers via 020 8200908 of via academy@berghauserpont.nl