Leergang
Woningbouw realiseren
- Deze leergang leidt gemeenteambtenaren in kort bestek op om woningbouw te realiseren
- Alle ins en outs, zowel juridisch als beleidsmatig
- In kort bestek inzicht krijgen in de wereld van wonen en woningbouw
- Stoomopleiding
- Voor bestaande medewerkers, maar ook voor nieuwe
- Met praktijkcases voor inzicht
Inleiding
Dat er meer woningen moeten komen is inmiddels onontkoombaar. Maar in plaats van versnelling is er vertraging opgetreden, met als gevolg een nog groter woningtekort. En dat voelt inmiddels iedereen. Er moet dus echt meer en sneller gebouwd worden.
Wat zijn nu die vertragende factoren?
- Tekort aan ‘handjes’, met name bij gemeenten: 2200 fte’s tekort is recent uitgerekend
- Onduidelijke intake van initiatieven en onheldere processen binnen de gemeente
- Niet altijd oog voor elkaars achtergrond en belangen bij zowel gemeente als markt: niet echt willen samenwerken
- Altijd bezwaren en beroep van burgers en bedrijven tegen initiatieven
- Tekort aan bruikbare locaties (op korte en vooral wat langere termijn)
- Gestapelde eisen van gemeenten (energie, milieu, parkeren, welstand, aandeel sociale huur)
- Oplopende bouwkosten, waardoor businesscases niet (meer) kloppen
- Wet- en regelgeving (EU, nationaal, provinciaal, lokaal)
- Stikstofproblematiek, natuurbescherming
Wat kun je als gemeente wel doen om ervoor te zorgen dat er meer woningbouw komt?
Als gemeente heb je niet overal invloed op, maar je kunt wel aan een aantal knoppen draaien, zoals:
- Opleiden bestaande en nieuwe medewerkers
- Meer inzicht krijgen in beleid en regelgeving rond wonen en volkshuisvesting
- Meer oog krijgen voor de marktbelangen door beter inzicht
- Zorgen voor betere intake en logische processen
- Nadenken over de eisen die je als gemeente stelt
- Hoe regel je de participatie?
- Stimuleren van herbestemming en transformatie en aanwijzen van locaties
Deze leergang leert je onder meer deze knoppen te hanteren.
Inhoud en resultaat
Deze leergang zet alles op een rijtje wat je aan kennis en kunde nodig hebt voor het realiseren van meer woningbouw in je gemeente.
De leergang is gericht op de bestaande beleidsadviseurs en omgevingsjuristen en ingedeeld in een aantal 1-daagse modules:
1. Beleidsmatig wonen en volkshuisvesting
2. Beleidsmatig ruimtelijke ordening
3. Procedures en regelgeving
4. Grondzaken en contracten
Vaak is nog weinig kennis over volkshuisvesting en wonen, wat een heel specifiek vakgebied is. Daarom beginnen we daarmee, waarna we doorgaan met beleid, regels en grondzaken.
Deze leergang moet de huidige druk verlichten op beleidsmedewerkers en juristen ruimtelijke ordening van gemeenten om woningbouwaanvragen te stimuleren, te verwerken en te begeleiden.
Je leert veel over beleid, regelgeving, processen en het umfeld waarin je opereert bij het realiseren van woningbouw. Hierbij komen ook praktijkcases aan bod om het inzichtelijk te maken.
Na afloop:
- ben je een betere gesprekspartner van ontwikkelaars en woningcorporaties,
- heb je beter inzicht in het hele veld van woningbouw,
- weet je waar je in een projectteam aan moet denken,
- ken je op hoofdlijnen de nieuwe procedures voor woningbouw in de Omgevingswet en
- weet je hoe je grondbeleid en contracten kunt inzetten.
Kortom, kun je de woningbouwprocessen in je gemeente beter en effectiever begeleiden.
Voor nieuwe medewerkers die eerst nog een breder beeld willen hebben, raden we onze hybride basisopleiding Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening en Omgevings-/RO-jurist aan, zie hier, over ruimtelijke ordening en bouwen, met name regelgeving.
Doelgroep
Deze leergang is primair bestemd voor beleidsmedewerkers, adviseurs en juristen ruimtelijke ordening, plantoetsers en projectleiders, werkzaam bij gemeenten en provincies. Ook is de leergang interessant voor projectontwikkelaars, woningcorporaties, adviesbureaus en advocaten.
Programma
Module 1: beleidsmatig wonen en volkshuisvesting – Michael de Groot
Vooraf in eigen tijd en tempo: E-college Bouwen aan wonen - Marja Elsinga (1 uur)
- Woonopgave
- Instituties en governance
- Welke richting moeten we op?
- Innovaties al voorbeeld: innovatief combineren, industrieel maatwerk, co-creëren, wonen en zorg
- In de praktijk
Wonen en volkshuisvesting: randvoorwaarden
- Systematiek regelgeving volkshuisvesting en wonen
- De laatste plannen voor en wijzigingen van de Woningwet
- Rollen gemeenten en corporaties en bewoners/huurders en andere marktpartijen
- Hoe werkt het toezicht en wat is de rol van de woonvisie daarbij?
- De problemen op de Woningmarkt en de mogelijkheden die het volkshuisvestingsrecht biedt
- Relatie met de actualiteit, zoals de interactie tussen problemen op de woningmarkt en de wijzigende regelgeving
- Wat doet de huidige regering met de plannen van Hugo de Jonge?
- Regievoering door minister de minister voor Wonen: welke mogelijkheden heeft zij?
- Hoe zit het met de dreigende aanbestedingsplicht voor corporaties?
- Woonvisie en prestatieafspraken
- Geschillen tussen gemeenten en woningcorporaties, en wederkerigheid van prestatieafspraken
- Omgevingswet en Wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting
- Middenhuur (onder meer door woningcorporaties).starters en flexwoningen
- Leefbaarheid: wie is nu verantwoordelijk en wat zijn de taken en mogelijkheden?
- Betaalbaarheid en passend toewijzen
- Toepassen regeling DAEB en niet-DAEB
- Relevante jurisprudentie
Module 2: Beleidsmatig ruimtelijke ordening – Barend Wind
Visievorming woningbouw
- Ongelijkheid op de woningmarkt
- De rol van ideologie en macht in het woonbeleid
- De rol van visievorming en scenariodenken
- Omgevingsvisie en omgevingsplan
- Woonprogramma’s in het huis van Thorbecke
- Locaties binnen gemeente
- Nadenken over aanvullende eisen
- Midden- en sociale huur
- Prestatieafspraken met woningcorporaties
- Aandachtsgroepen
- Nadenken over proces woningbouw
- Co-creatie en bewonersinitiatieven
Gebiedsontwikkeling met corporaties en marktpartijen
- Proces gebiedsontwikkeling
- Omgaan met initiatieven uit de markt
- Ontwikkelen binnen randvoorwaarden
- Mentaliteitskwestie
- Samenwerking tussen marktpartijen en overheid
- Inzicht in de businesscase
- Reiswijzer gebiedsontwikkeling
Sturen met eigendomsverhoudingen
- Ontwikkelen van sociale huur
- Ontwikkelen van middenhuur
- Ontwikkelen van sociale koop
- Huisvesten van bijzondere doelgroepen
- Knelpunten bij herontwikkeling oplossen
De praktijk
- Regionale woondeals
- Omgevingstafels
- Flexwoningen en tijdelijke huisvesting
- Conceptueel bouwen
- Innovatieve concepten
- Optoppen en verdichten
- Wonen en zorg
Module 3: Procedures en regelgeving – Janike Haakmeester
Wet- en regelgeving hoofdlijnen
- Systematiek omgevingsrecht
- Instrumenten Omgevingswet
- Omgevingsplan
- Omgevingsvergunning
Juridische stappen bij een initiatief
- Nieuwbouw of herbestemming/transformatie of anderszins
- Quick scan juridische randvoorwaarden:
- Check (tijdelijk) omgevingsplan (incl. Bruidsschat) en omgevingsvergunningen
- Instructieregels rijk (ladder duurzame verstedelijkinggeluid, bodem, externe veiligheid, erfgoed enz)
- Instructieregels provincie
- Regelgeving gemeente (huisvestingsbeleid, woonvisies, parkeren enz)
- Natuur, gebiedsbescherming (stikstof oa) en soortenbescherming
- Participatie, belangenafweging belangen derden
- Vertrouwensbeginsel
- Evenredigheid
- Alternatieven
Bopa of wijziging omgevingsplan?
- Keuzemogelijkheden
- Stappenplan BOPA
- Stappenplan afwijking omgevingsplan, inclusief coördinatie
- Rechtsbeschermingsprocedures
- Tips en tricks
Module 4: Grondzaken en contracten – Erina Baljić en Michael de Groot
Uitgangspunten grondbeleid
- Basis: grondrecht eigendom versus algemene belang
- Onderscheid grondpolitiek en grondbeleid
- Grondbeleid onder de Omgevingswet
- Toepassen Sturend Grondbeleid
Inzet grondbeleidsinstrumenten, zowel strategisch als operationeel
- Nota Grondbeleid: actief/faciliterend grondbeleid
- Actief grondbeleid
- Voorkeursrecht
- Onteigening (minnelijk verwerven, procederen, volledige schadeloosstelling)
- Didam
- Faciliterend grondbeleid
- (Publiekrechtelijk) Kostenverhaal
- PPS
- Wanneer welk instrument inzetten?
Contractvormen
- Soorten contracten
- Voorbeelden van overeenkomsten van verschillende praktijkcases: inzicht krijgen
- Waar moet je op letten bij de onderhandelingen?
Afsluiting leergang
Gezamenlijk bespreken we wat we nu geleerd hebben en welke knoppen het meest effectief zijn om aan te draaien. Hoe gaan we in onze eigen praktijk nu aan de slag? Wat gaan we het anders en beter doen?
Docenten
Erina is een ervaren senior advocaat die zich richt op vastgoedrecht met een specialisatie in gebiedsontwikkeling, projectontwikkeling en grondverwerving (inclusief onteigeningsrecht). Met haar achtergrond als advocaat en eerdere werkervaring bij de overheid benut Erina haar expertise optimaal om haar cliënten bij te staan in juridische kwesties binnen het vastgoedrecht. Naast haar praktijk doceert Erina regelmatig over onderwerpen binnen haar expertisegebied.
Materiaal
Studiepunten
Studiepunten en -uren
Voor deze cursus/opleiding kun je 24 studie-uren rekenen.
Aanmelden
Datum, Locatie en Prijs
- 13, 20 mei, 3, 12 juni 2025 | 11, 18, 25 november, 2 december 2025
- 09:30 - 16:45
- Utrecht | Utrecht
- € 2.495,-
- Genoemd bedrag is exclusief 21% btw
- Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
Referenties Voor deze nieuwe leergang zijn nog geen refenties beschikbaar
ook interessant voor jou
Incompany
Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:
- De training is altijd maatwerk
- Je bereikt als team hetzelfde niveau
- Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
- Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
- Je bepaalt de data van de training
Ook interessant voor jou
Meer weten?
Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?
Of wilt je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.