Inleiding
Met alle commotie na de toeslagen affaire is het belangrijk om te weten welke gegevensuitwisselingen binnen de overheid wel zijn toegestaan en zelfs verplicht zijn tussen overheidsorganen onderling. Het publieke domein kent 10 basisregistraties. In minstens 7 daarvan zijn persoonsgegevens opgenomen waaronder de basisregistratie personen, adressen en gebouwen, het handelsregister, voertuigen en inkomen. Overheidsorganisaties zijn verplicht om persoonsgegevens te gebruiken uit deze registraties. Dit wordt echter zelden ergens vermeld of beschreven. Daardoor ontstaan misverstanden en onnodige discussies over het delen van informatie tussen overheidsorganen onderling. De hoogste tijd dus om beter inzicht te krijgen in dit stelsel van gegevensuitwisseling.
Als meer medewerkers van overheidsorganisaties op de hoogte zijn van het verplichte gebruik van de gegevens uit de basisregistratie en de verplichte terugmelding, dan leidt dat tot actuele en juiste persoonsgegevens in de overheidsregistraties. Zo kunnen kleine administratieve fouten snel worden hersteld. Maar een terugmelding kan ook een eerste signaal zijn om onderzoek in te stellen naar misbruik of oneigenlijk gebruik van vergunningen en voorzieningen, fraude of het kan wijzen op een situatie van ‘ondermijning’.
Vaak wordt nodeloos ingewikkeld gedaan. Dan wordt gezocht naar een grondslag in de AVG terwijl gegevensuitwisseling binnen het publieke domein gewoon verplicht is voorgeschreven. Eén van de belangrijkste registraties is de basisregistratie personen. Die moet op orde zijn voor uitrukkende hulpdiensten die naar het juiste adres moeten worden geleid, het vaststellen van het recht op uitkering of toeslag en het toetsen van een vergunningaanvraag. Het stelsel van de 10 basisregistraties voorziet in een eenmalige verstrekking door de burger en een meervoudig gebruik door overheidsorganen.
Bij deze cursus kunnen deelnemers vooraf praktijkvoorbeelden aanleveren die bij geschiktheid zullen worden behandeld. U krijgt tevens een overzicht uitgereikt met relevante wetgeving, publicaties en betrouwbare bronnen.
Inhoud en resultaat
Na afloop van deze cursus heeft u inzicht in het stelsel van basisregistraties, kent u de toepassing ervan in de primaire processen van uw organisaties en bent u in staat om uw organisatie over deze verplichte gegevensuitwisseling te adviseren, zowel op casus niveau als bij bulkverwerking en nieuwe ict toepassingen.
Doelgroep
Deze cursus is bestemd voor: iedereen die beroepshalve betrokken is bij de verwerking van persoonsgegevens in het publieke domein: juristen, privacy adviseurs, functionarissen gegevensbescherming, ICT’ers e.d.