Leergang

€ 3.995,-

Raadsadviseur / plaatsvervangend Griffier

12, 26 maart, 8, 16, 23 april, 21 mei, 4 juni 2026
12, 26 mei, 9, 23 juni, 8, 28 september, 6 oktober 2026
5, 19 november, 9 december 2026, 7, 21 januari, 4, 11 februari 2027

Amersfoort
Amersfoort
Amersfoort
  • 7-daagse leergang met een mix van kennis, kunde en vaardigheden
  • Integriteit en dilemma’s
  • De Gemeentewet in de praktijk
  • Advisering en coaching
  • Politieke besluitvorming
  • Besluitvormingsmodellen
  • Planning en control op de griffie
  • Participatie 
  • Advisering van raadsleden
  • Wissel kennis uit met uw collega raadadviseurs/plaatsvervangend griffiers
  • De leergang wordt afgesloten met een gezamenlijk diner

Aanleiding

Een raadsadviseur is een duizendpoot, moet veel bordjes draaiend houden en een wezenlijke bijdrage leveren aan het functioneren en ontwikkelen van de gemeenteraad en de door de raad ingestelde commissies en andere overlegplatforms. Hij/zij vervangt de griffier bij diens afwezigheid. Dit alles vraagt veel van de betrokken persoon, in kennis, kunde, vaardigheden en op passende wijze 'stevig in de schoenen staan'.

Inhoud en resultaat

Deze leergang biedt de deelnemer een verantwoorde en uitgebalanceerde mix van kennis, kunde en vaardigheden. Het volgen van deze leergang is enerzijds een verrijking voor de deelnemer maar stelt hem/haar anderzijds in staat om op passende en verantwoorden wijze invulling te geven aan de functie van raadsadviseur / plaatsvervangend griffier.

Doelgroep

Deze leergang is ontwikkeld voor raadsadviseurs en plaatsvervangende griffiers. Maar is ook geschikt voor degene die de functie van griffier overwegen of nog niet zo lang griffier zijn.

Programma

Dag 1: Kennismakingsdag — 09:30 - 16:30 uur

Docenten: Jacco Beks

Ochtend

  • Kennismaking met medecursisten
  • Eventuele specifieke leerwensen bespreken
  • Discussie aan de hand van cursisten ingebrachte vragen/leerpunten
  • Eerste kennismaking met de Gemeentewet
  • De juridische dimensie van dit begrip integriteit

Middag
In de middag bespreken we integriteit en dilemma’s. Bij de griffie werk je immers niet alleen als ambtenaar maar moet je naast je eigen integriteitregels ook weten welke integriteitregels er zijn voor bestuurders. Zo bespreken we de visie en kennis van het begrip integriteit, bewustwording (en de complexiteit) van een integriteitvraagstuk, maar ook of je zelfstandig een moreel oordeel kunt vellen binnen de gegevens van de politieke arena waarin jij werkzaam bent en wat de valkuilen en risico’s zijn binnen het werkveld

Opdracht: om iedereen al voor de eerste lesdag te activeren vragen we de cursisten een actueel vraagstuk mee te nemen dat van belang is op de griffie.

Dag 2: Gemeenterecht in de griffiepraktijk — 09.30 - 16.30 uur

Docenten: Evert Jan Bagerman en Robin Reichrath

Het werk van de gemeenteraad en daarmee ook van de griffie wordt in formele zin omgrensd door de Gemeentewet, en het daarop gebaseerde Reglement van Orde. Griffie en griffier zijn het (juridisch) kenniscentrum van raad, raadslid en raadsvoorzitter. Dit trekt een zware wissel op betrokkenen. Onjuiste toepassing van een wetsartikel in een concrete vergadersituatie van raad en commissie kan verstrekkende gevolgen hebben.

Actuele en praktische kennis van de Gemeentewet is onmisbaar.

Ochtend: basis en actualiteiten gemeenterecht
Elke cursist heeft voorafgaand aan de leergang een E-cursus Gemeenterecht, samengesteld door Olaf Schuwer, gekregen, waarin via 6 lessen de basis van het gemeenterecht wordt opgedaan. Op de ochtend gaan we op openstaande vragen in, gaan we verder verdiepen met een aantal thema’s en worden actualiteiten besproken. Tijdens deze dag gaan we vanuit herkenbare en actuele praktijksituaties op zoek naar de (Gemeente)wet achter het raadswerk. En we verkennen waar de Gemeentewet “naar de letter” moet worden uitgevoerd, maar aan de andere kant ook waar de gemeente het gas een beetje los kan laten.

Middag: verdieping gemeenterecht
Hier gaan we in op de instrumenten voor raadsleden uit de Gemeentewet en het Reglement van Orde van de raad: budgetrecht, initiatiefrecht, indienen van amendementen, indienen van moties, recht van interpellatie, vragenrecht, inlichtingenplicht van het college, recht van onderzoek, recht op individuele ambtelijke bijstand. Verder komt openbaar en geheim aan de orde en de Rekenkamer en de controlerende taak van de raad

Dag 3: Participatie op de griffie — 09.30 - 16.30 uur

Docenten:  Pascale Georgopoulo - middag Paul van Ruitenbeek en Carole van Ruitenbeek

Ochtend: participatie
Doel van deze ochtend is meer kennis van en grip op participatie (en innovatie) te krijgen en dit toe passen binnen het werkveld van de griffie. De laatste jaren heeft participatie een steeds prominentere rol gekregen binnen het openbaar bestuur; van participatiesamenleving en participatie in het Sociaal Domein naar participatie binnen het Ruimtelijke Domein. Maar wat is participatie eigenlijk? Hoe heeft het zich ontwikkeld? Wat betekent het voor de rol van de gemeenteraden? Wat moeten we er als griffie mee? Ter voorbereiding op deze dag worden de deelnemers gevraagd hun ervaringen en voorbeelden met participatie op papier te zetten.

Middag: oefenen
In de middag nemen we vast een voorschot op de dag Adviseren en coachen. In twee groepjes gaan we aan de slag en halverwege de middag wisselen we. In één helft houden we ons bezig met de mens achter de rol van raadsadviseur. In de andere helft gaan we aan de slag met het opstellen van moties en amendementen.

Dag 4: Adviseren en coachen — 09.30 - 16.30 uur

Docenten: Paul van Ruitenbeek en Carole van Ruitenbeek

Deze dag staat in het teken van advisering en coaching. Na een eerste start de vorige middag bespreken we wat er komt kijken bij de advisering van raadsleden. Advisering is een breed begrip; het kan betrekking hebben op het schrijven van moties, amendementen of initiatiefvoorstellen. Maar het kan ook betrekking hebben op de werkwijze van raads- of commissieleden in de diverse rollen. We bespreken hoe jij je kunt opstellen als adviseur en hoe je samen met een raads- of commissielid een goed resultaat kunt bereiken. We werken met oefen-casussen. 

Dag 5:  Planning en control — 09:30 - 16.30 uur

Docent: Henk Boshove

Gemeenteraad en Provinciale Staten richten zich steeds meer op inhoud en kwaliteit van planning en control. Raad, Staten en vooral Auditcommissies pakken de handschoen nu op. Ze wensen meer grip op begroting, tussentijdse rapportages, jaarverslag en jaarrekening en hebben behoefte aan betere inhoudelijke kennis, als Raad/PS of als Auditcommissie.

Deze onderwerpen komen daarbij aan bod: grip op relevante (bestuurlijke) Planning & Control documenten, bestaande stuurmogelijkheden in planning & control (beter) benutten, actuele ontwikkelingen, stuurmogelijkheden in de Paragrafen kennen en benutten, (door)ontwikkeling werkwijze Auditcommissie, samenwerking met/ inzet van Bedrijfsvoering/Concern control, aansturing en inzet Accountant voor Raad/Staten/Auditcommissie 

Dag 6: Politieke besluitvorming en AVG en Woo — 09.30 - 16.30 uur

Docenten: Hans Peet en Jacco Beks 

Ochtend: politieke besluitvorming
In de ochtend zoomen we in op de verschillende besluitvormingsmodellen, bezien vanuit de Gemeentewet. Elke gemeenteraad (Provinciale Staten) heeft een besluitvormingstraject dat opgezet is vanuit beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming (BOB)-model. De politieke cultuur maakt dat het besluitvormingsmodel niet hetzelfde is georganiseerd. Maar ook dat het model steeds verandering behoeft. Waarom eigenlijk? Naast een politieke dimensie, heeft een vergadermodel ook een aantal juridische aandachtspunten. Deze worden ’s morgens tegen het licht gehouden. We bespreken de mogelijkheden die de wet  biedt maar staan ook stil bij de beperkingen.

Middag: kernelementen van openbaarheid en bescherming van privacy
De wet open overheid brengt met zich dat alle schriftelijke overheidsinformatie in beginsel openbaar is. Voor de gemeenteraad geldt bovendien dat hij in het openbaar vergadert.

Tegelijkertijd is er wetgeving – met de Algemene Verordening Gegevensbescherming als basis die de privacy van mensen beschermt. In dit onderdeel van de leergang staan we stil bij de kernelementen van openbaarheid (Wet open overheid en Gemeentewet) en van de regels rondom de bescherming van privacy (AVG). Specifiek bekijken we, hoe moet worden omgegaan met situaties waarin beide belangen het belang van openbaarheid en het belang van privacybescherming met elkaar in botsing dreigen te komen.

Dag 7: Samenvatting van de leergang en praktijkcasus — 10.30 - 16.30 uur (met aansluitend diner)

Docent: Paul van Ruitenbeek

Het programma van de laatste dag van de leergang bestaat uit een samenvatting van de theorie die is gedoceerd. Nadat Paul de theorie in vogelvlucht heeft besproken zal een uitgebreide casus worden behandeld. De casus zal in groepjes worden uitgewerkt. In de middag zal de casus plenair worden besproken. De dag en leergang wordt afgesloten met een gezamenlijk diner.

Docenten

Henk Boshove
Zelfstandig adviseur voor Gemeenten en Provincies
 
Henk is (zelfstandig gevestigd) adviseur op het gebied van bestuurlijke planning & control. Hij is zelf al meer dan 25 jaar werkzaam in de dagelijkse overheidspraktijk. Eerst meer dan 20 jaar op alle drie de niveaus (Raad/PS/Auditcommissie – College - Organisatie) als accountant/adviseur en Partner bij PwC. De laatste 5 jaar richt hij zich als zelfstandig adviseur en trainer voornamelijk op Raad/PS, Auditcommissies en Griffiers. Hij fungeert vaak als hun sparringpartner, lost specifieke P & C knelpunten op en verzorgt bijeenkomsten op maat voor Raad/PS. Hij ontwikkelt en verzorgt daarnaast trainingen voor Auditcommissies en Griffiers op het gebied van sturing, planning & control. In de afgelopen jaren werd hij ook ingezet voor onder meer landelijke verenigingen als StatenlidNU en de Vereniging voor Griffiers. Samen met Olaf Schuwer verzorgt hij ook actualiteitensessies voor Griffiers. Hij weet als geen ander wat er speelt bij griffiers, Raad/PS, Auditcommissie op P & C gebied
 
 
mr. Paul van Ruitenbeek CMC
 
Paul was raadslid in de gemeente Appingedam van 2002 tot 2006 en maakte van zijn hobby zijn werk door per 2003 raadsgriffier van Winsum te worden. Daarnaast was hij actief als parttime docent bij de Hanzehogeschool in Groningen en als trainer voor (aspirant) raadsleden bij een politieke partij. Paul was griffier in de gemeente Houten tot eind 2012 en werd griffier van de herindelingsgemeente Alphen aan den Rijn in de periode 2013-2014. Vanaf 2015 was hij werkzaam als griffier bij Hilversum Mediastad en daarna was hij tot maart 2025 wethouder bij de gemeente Houten. Sinds 2009 is hij actief als trainer en docent voor collega’s uit de griffiewereld en is hij actief bij onze leergang raadsadviseur en griffiemedewerker.
 
Bekijk LinkedIn profiel
theaterdocent en trainingsacteur
 
Carole van Ruitenbeek behaalde haar diploma als dramadocent in 1991 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Als theaterdocent werkte zij tot 2017 voornamelijk in het onderwijs in Overijssel. Ze werkte als theaterdocent en coordinator tien jaar lang bij de Kunstklas Theater aan het Stedelijk Lyceum Kottenpark te Enschede. Als dramadocent werkte zij tien jaar bij de opleiding Social Work aan Saxion Hogescholen Enschede. Daarnaast regisseerde zij zo’n 55 theatervoorstellingen in het amateurtheatercircuit en speelde zij in eigen voorstellingen. Vanaf 2017 verliet zij het onderwijs en heeft nu haar eigen bedrijf, Carolevanruitenbeek.nl. Haar activiteiten bestaan uit trainingsacteren, theatercoaching, regie amateurtheater. Zij geeft ook spelcursussen bij de Schouwburg Deventer en organiseert Spelzaterdagen en Spelweekenden. Als invaller heeft ze ruime ervaring bij het spel coachen bij Kamak Hengelo, een theater voor acteurs met een verstandelijke beperking. Als theatercoach werkte zij met koorregie aan de inleving en presentatie van de Johannes Passion bij het koor Il Cocodrillo Cante in Enschede (2019) onder leiding van Jeanet Bosch. Bij koren en orkesten, waaronder het Twents Mandoline en Gitaarorkest (2022), het Borns Kleinkoor (2022) deed zij al eerder de theatrale omlijsting. Als trainingsacteur werkt zij voor verschillende acteursbureaus in het land, onder andere voor gemeenten, zorginstellingen, bedrijven en voor Pont Academy sinds 2018.
 
Jacco Beks
gemeentebreed juridisch concerncontroller en Functionaris voor de Gegevensbescherming bij de gemeente Arnhem
Jacco is een ervaren gemeentejurist die als zzp'er bij andere gemeenten actief is om hen te helpen de bewustwording over privacy te verhogen en de AVG op een praktische, binnen de gemeentelijke praktijk passende manier te implementeren. Als voormalig docent bestuursrecht aan de rechtenfaculteit van de Radboud Universiteit heeft hij ervaring met het geven van workshops en lezingen. Hierbij combineert hij altijd de theorie van het recht met de praktijk van alledag.
Pascale Georgopoulou
Zelfstandig adviseur
 
Pascale was van 2004 tot 2017 griffier, eerst van de gemeente Weesp en toen van Amstelveen. Ze was actief binnen de Vereniging van Griffiers en binnen de VNG, waarin ze zich vooral heeft beziggehouden met digitalisering, informatiebeleid en archivering. Als adviseur en programmamanager helpt zij gemeenten bij de implementatie van de Omgevingswet. Ze verzorgt regelmatig workshops over participatie, het democratisch samenspel en bestuurlijke vernieuwing. Ze schrijft blogs voor iBestuur en GemeenteNu.
Hans Peet
Griffier
Hans is bestuurskundige en heeft ruim 30 jaar gemeentelijke ervaring, waarvan de laatste 20 jaar als griffier. Hij werkte in kleine, middelgrote en grote gemeenten. Hans is de grondlegger van het BOB-vergadermodel, waarmee de gemeente Voorst in 2005 als eerste gemeente aan de slag ging. De drijfveer van Hans is om er aan bij te dragen dat de gemeenteraad een relevante maatschappelijke bijdrage levert. Dat de gemeenteraad gekend en erkend wordt. Duurzame lokale democratie vereist voortdurende inzet en vernieuwing. Op veel aspecten heeft Hans vernieuwende initiatieven laten zien: van efficiënte en burgergerichte vergadervormen tot de introductie van een Raadsagenda waar de raad daadwerkelijk ‘op kop’ gaat en actieve coaching van fracties en raadsleden.
Robin Reichrath
Raadsgriffier gemeente Gulpen-Wittem
Robin was 8,5 jaar raadslid in de gemeente Landgraaf van 2010 tot medio 2018. Daarna werd hij adviseur van Provinciale Staten van de provincie Limburg en sinds 1 november 2019 is hij raadsgriffier in de gemeente Gulpen-Wittem. Robin is lid van de ‘juridische vraagbaak’ en voorzitter van de ‘commissie integriteit’ van de Vereniging van Griffiers. Hij adviseert en coacht griffiers en burgemeesters en levert op die manier graag een bijdrage aan de ontwikkeling van collega’s in het openbaar bestuur.
 
Evert Jan Bagerman
Raadsadviseur
Evert-Jan is sinds 2018 als raadsadviseur werkzaam voor de gemeente Zwolle. Vanuit die functie ondersteunt hij de (39) raadsleden in hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol, zowel gevraagd als ongevraagd. Ook is hij secretaris van de Auditcommissie en de Rekenkamer. Intern verzorgt hij introductie- en verdiepingsmodules over het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving. Voorheen was hij als opgeleid planoloog bij verschillende gemeenten werkzaam op het gebied van de ruimtelijke ordening.
Bekijk LinkedIn profiel  

Materiaal

•  Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
•  Boek Gemeenterecht in de praktijk

bpboekplaatje

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 42 studie-uren rekenen.

BP Studieuren4242

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 12, 26 maart, 8, 16, 23 april, 21 mei, 4 juni 2026 | 12, 26 mei, 9, 23 juni, 8, 28 september, 6 oktober 2026 | 5, 19 november, 9 december 2026, 7, 21 januari, 4, 11 februari 2027
  • 09:30 - 16:30
  • Amersfoort | Amersfoort | Amersfoort
  • € 3.995,-
    • Genoemde bedragen zijn exclusief 21% btw
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
    • 3-gangen diner op laatste dag (incl. 2 drankjes) 


Aanmelden

Referenties
Veel nuttige info, duidelijke casus.

Goede docenten met duidelijke uitleg.

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wil je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Raadpleeg de Veelgestelde vragen om te zien of jouw vraag ertussen staat. Of neem contact op met de programmamanager:
Chiara van Ommeren
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
Je kunt contact opnemen met Chiara via chiara@berghauserpont.nl
(020) 820 09 08 | (06) 253 271 03