2-daagse cursus

€ 0,-

Greep op bewonersbijeenkomsten - alleen als incompany


  • Opnieuw aangepast aan de laatste ontwikkelingen
  • Inzicht in groepsgedrag en archetypes
  • Gereedschappen om effectief met emoties om te gaan
  • Succesvol onderhandelen met burgers en actiegroepen
  • In vier stappen naar een succesvolle dialoog


Inleiding

Het is niet gemakkelijk om in het overvolle Nederland geaccepteerde oplossingen te vinden voor initiatieven zoals aanleg van windparken, hangplekken voor jongeren en renovaties van wijken. De burger wordt mondiger en emoties kunnen hoog oplopen tijdens bijeenkomsten. Ook in kleinere overleggen lijkt redelijkheid soms ver te zoeken. Hoe hou je daarbij emoties in toom? En hoe bereik je een aanvaardbaar resultaat?

Inhoud

De overheid wil graag betrokken burgers. De Omgevingswet is daar een voorbeeld van. Maar overheden voelen ook de druk om projecten op tijd, binnen budget en binnen beleidskaders uit te voeren. Burgers en actiegroepen worden mondiger en stellen steeds vaker eisen waar overheden vaak geen budget voor hebben. Dit koorddansen tussen burgers en overheid vraagt om communicatieve vaardigheden en kennis van onderhandelingsprocessen.

De tweedaagse cursus ‘Greep op bewonersbijeenkomsten’ helpt je in vier stappen om succesvolle bijeenkomsten te creëren. Je leert constructieve gesprekken te voeren met actievoerders en hoe je eigen emoties en emoties in de zaal in toom houdt. Ook leer je hoe je hoge verwachtingen van burgers vertaalt in realistische resultaten en krijg je tips uit de praktijk over strategie, werkvormen en communicatie met kritische burgers en belangengroepen. Zo krijg je grip op je projectomgeving.

In deze praktische cursus leer je aan de hand van échte cases in vier stappen greep te krijgen op de dialoog met kritische bewoners en actiegroepen. Met de komst van de Omgevingswet is deze training nóg relevanter voor eenieder die werkt in de publieke sector!

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor projectleiders en inhoudelijk deskundigen van overheden, woningcorporaties, waterschappen en adviesbureaus die moeten optreden op bewoners­bijeenkomsten of in overleggen met bewoners. De training is ook een verrijking voor organisatoren van bijeenkomsten die werkzaam zijn in ­bovenstaande sectoren.

De training wordt in een kleine groep van maximaal 10 personen gegeven en er is veel aandacht voor een persoonlijke aanpak en vragen.

Programma

Dag 1

09.00 Ontvangst met koffie /thee

09.30 Introductie en inleiding

  • Inventarisatie van knelpunten en leerwensen
  • Opbouw van de training

10.00 Een goede organisatie als basis

  • Video-analyse van een uit de hand gelopen bijeenkomst; wat ging er fout? Hoe voorkom je escalatie van emoties?
  • Hoe ziet de optimale voorbereiding van een bijeenkomst er uit?
  • Communicatie rondom bijeenkomsten, verwachtingsmanagement
  • Locatie, inrichting zaal
  • Uitleg casus Oudwijk

11.30 De basistechnieken: tips en praktische oefeningen

  • De 7 technieken die de spreker moet kennen en waarom fout gebruik ervan tot escalatie leidt
  • Praktische oefeningen en rollenspelen over basisgereedschappen: de “Respectladder”, de “Taal van de Zaal”, “Spiegelen”, “Het Klein Gesprek”, agressie, houding, kleding, (h)erkenning emoties, gesprekstechnieken en humor, organisatie en voorbereiding
  • Hoe reageer jij vanuit jouw karakter; wat kan je verbeteren?
  • Evaluatie met videobeelden

12.30 Lunchpauze

13.30 Vervolg oefeningen basistechnieken

14.45 Constructieve werkvormen

  • Welke werkvormen passen bij welke projectstap?
  • Voor- en nadelen werkvormen
  • Oefening: maak een passende participatie-aanpak voor Oudwijk

16.30 Einde van de eerste cursusdag

Dag 2

09.00 Ontvangst met koffie /thee

09.30 Dag 1 samengevat

  • Wat is voor jou de belangrijkste les van dag 1?
  • Wat zijn de top-3 tips uit dag 1?

10.30 Communicatiestijlen

  • Hoe reageer jij op anderen en waarom zo?
  • Met wie heb jij een ‘klik’ en met wie niet?
  • Hoe komt dat?

12.30 Lunchpauze

13.30 Omgaan met archetypes

  • De Onderzoeker, het Brein, de Ervaringsdeskundige, de Projecthistoricus,de Boze Buurman, de Voorman en de Mol
  • Typering, veel voorkomend gedrag
  • Beweegredenen, wijze van optreden, mogelijke reacties en gesprekstechnieken
  • Hoe hou je de dialoog gaande?

14.15 Oefeningen: de bewonersavond in Oudwijk

  • Achter de tafel: de projectleider en de wijkcoördinator
  • In de zaal: boze, ongeruste bewoners en een actieve actiegroep
  • Herkennen van archetypes: hoe verliep de communicatie, wat kon beter, opnieuw spelen van de situatie. Persoonlijk gesprek met evaluatie en advies.

15.30 Omgaan met incidenten

  • Omgaan met verstoringen
  • Onverwachte gebeurtenissen

16.00 Laatste vragen, evaluatie en afsluiting

16.30 Einde van de cursus

Docenten

Victor Coenen
Witteveen+Bos
drs. V.J. (Victor) Coenen is werkzaam bij Witteveen+Bos in Den Haag, waar hij binnen- en buitenlandse projecten op het gebied van omgevingsmanagement leidt.
 

Materiaal

  • Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
  • Toegang tot de gehele digitale kennisbank Omgevingsweb Pro tot een maand na de cursus

Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.

Verder krijgt u met Omgevingsweb Pro gratis toegang tot tientallen dossiers, 40 digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 10 studie-uren rekenen.

BP Studieuren1010

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • € 0,-
  • Prijs op aanvraag

Aanmelden

Referenties
Deze zeer praktijkgerichte cursus is een verrijking op mijn werk. Ik heb zo veel geleerd.

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wilt je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Kristian Koster
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
 
U kunt contact opnemen met Kristian via 06 231 52 794 of via kristian@berghauserpont.nl