Inleiding
Het is niet gemakkelijk om in het overvolle Nederland geaccepteerde oplossingen te vinden voor initiatieven zoals aanleg van windparken, hangplekken voor jongeren en renovaties van wijken. De burger wordt mondiger en emoties kunnen hoog oplopen tijdens bijeenkomsten. Ook in kleinere overleggen lijkt redelijkheid soms ver te zoeken. Hoe hou je daarbij emoties in toom? En hoe bereik je een aanvaardbaar resultaat?
Inhoud
De overheid wil graag betrokken burgers. De Omgevingswet is daar een voorbeeld van. Maar overheden voelen ook de druk om projecten op tijd, binnen budget en binnen beleidskaders uit te voeren. Burgers en actiegroepen worden mondiger en stellen steeds vaker eisen waar overheden vaak geen budget voor hebben. Dit koorddansen tussen burgers en overheid vraagt om communicatieve vaardigheden en kennis van onderhandelingsprocessen.
De tweedaagse cursus ‘Greep op bewonersbijeenkomsten’ helpt je in vier stappen om succesvolle bijeenkomsten te creëren. Je leert constructieve gesprekken te voeren met actievoerders en hoe je eigen emoties en emoties in de zaal in toom houdt. Ook leer je hoe je hoge verwachtingen van burgers vertaalt in realistische resultaten en krijg je tips uit de praktijk over strategie, werkvormen en communicatie met kritische burgers en belangengroepen. Zo krijg je grip op je projectomgeving.
In deze praktische cursus leer je aan de hand van échte cases in vier stappen greep te krijgen op de dialoog met kritische bewoners en actiegroepen. Met de komst van de Omgevingswet is deze training nóg relevanter voor eenieder die werkt in de publieke sector!
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor projectleiders en inhoudelijk deskundigen van overheden, woningcorporaties, waterschappen en adviesbureaus die moeten optreden op bewonersbijeenkomsten of in overleggen met bewoners. De training is ook een verrijking voor organisatoren van bijeenkomsten die werkzaam zijn in bovenstaande sectoren.
De training wordt in een kleine groep van maximaal 10 personen gegeven en er is veel aandacht voor een persoonlijke aanpak en vragen.