1-daagse cursus

€ 549,-

Basiscursus Inkoop sociaal domein - De voor- en nadelen van verschillende inkoopmethoden

29 maart 2022

Utrecht
  • Overzicht van beschikbare inkoopmethoden
  • De wijze waarop de verschillende inkoopprocedures kunnen worden doorlopen
  • De belangrijkste aandachtspunten zowel inhoudelijk als procedureel
  • Actuele en belangrijkste rechtspraak voor inkoop sociaal domein

Berghauser Pont Academy verzorgt alle cursussen op een coronaproof locatie. Als u niet wil of mag reizen, kunt u deze cursus ook volgen via een livestream met interactie. Met beide opties behaalt u uw studiepunten.

Inleiding

Inkopen in het sociaal domein betekent keuzes maken. Kiest u voor een overheidsopdracht en dus een aanbestedingsprocedure met een beperkt aantal zorgaanbieders? Of voor een zogenoemd ‘open-house model’ met een (nagenoeg) onbeperkt aantal zorgaanbieders? Of voor een subsidie (en mogelijk een subsidietender)? Iedere vorm van inkoop brengt weer andere vragen met zich mee. Kies je bij een aanbestedingsprocedure voor een vast tarief of laat je de markt de prijs bepalen? Aan welke regelgevend kader zijn aanbestedende diensten gebonden bij toepassing van het ‘open-house’ model? Kan subsidiëring altijd één-op-één worden verstrekt of moet hier ook een vorm van mededinging worden gecreëerd?

Om deze eerste keuzes te kunnen maken is het van belang om te weten wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende inkoopmethoden. Is de keuze voor een inkoopmethode eenmaal gemaakt, dan is het de vraag hoe de gekozen procedure het beste kan worden ingericht. Hierbij staat voorop: een inkoopprocedure is een middel om een doel te bereiken. Het is niet het doel op zich. Het doel is te komen tot een goede zorgverlening overeenkomstig de ambities van uw gemeente en binnen het wettelijk kader. Twee experts in deze materie en zeer ervaren docenten helpen u hierbij op deze cursusdag.

Inhoud en resultaat

Na het volgen van deze cursus heeft u een compleet en duidelijk overzicht van alle inkoopmethoden sociaal domein en de daarbij behorende (juridische) aspecten en procedures. U leert welke inkoopmethode het beste bij uw gemeente past en daardoor zorg in te kopen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor: inkopers, aanbesteders, adviseurs, juristen, tendermanagers en beleidsambtenaren bij gemeenten. De cursus is ook interessant voor zorgaanbieders.

Programma

09:00 – 09:30 uur
Ontvangst en registratie

09:30 – 11:00 uur
De aanbestedingsprocedure

  • Overzicht inkoopmethoden
  • Aanbestedingsprocedure
      • Welke procedures (waaronder de SAS-procedure) kunnen worden toegepast?
      • Hoe kan de procedure worden ingericht?
      • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
      • Aandachtspunten


mr. Pieter Kuypers
mr. Nikee Groot

11:00 – 11:15 uur
Pauze

11:15 – 12:45 uur
Het ‘open house’ model

  • Wat is het open-house model?
  • De werking van een procedure op basis van het open-house model
  • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
  • Aandachtspunten

mr. Pieter Kuypers
mr. Nikee Groot

12:45 – 13:30 uur
Lunch

13:30 – 15:00 uur
Subsidiëren

  • Wanneer subsidiëren?
  • Het verschil met een overheidsopdracht
  • Is één-op-één subsidiëren mogelijk?
  • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
  • Aandachtspunten

mr. Pieter Kuypers
mr. Nikee Groot

15:00 – 15:15 uur
Pauze

15:15 – 16:45 uur
Wrap-up en casus

  • Wrap-up: voor- en nadelen per inkoopmethode
  • Casus: aan de slag met een praktijksituatie


mr. Pieter Kuypers
mr. Nikee Groot



Docenten

mr. Pieter Kuypers
Partner en advocaat bij AKD
 
Pieter Kuypers is partner en advocaat bij AKD. Hij is gespecialiseerd in Europees recht en richt zich binnen dit rechtsgebied op aanbestedings-, mededingings- en staatssteunrecht. In dat kader heeft hij meerdere partijen begeleid bij het doorlopen van inkoopprocedures binnen het sociaal domein en opgetreden in gerechtelijke procedures over inkoop van zorg. Ook is Pieter hoogleraar Europees en nationaal aanbestedingsrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent aanbestedingsrecht bij de Amsterdam School of Real Estate en Europees recht aan de Universiteit Utrecht. Verder geeft hij gastcolleges aan andere universiteiten in binnen- en buitenland. Naast zijn werk als advocaat en docent is Pieter lid van de Commissie van Aanbestedingsexperts. Deze commissie heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat ingesteld om te bemiddelen in aanbestedingsprocedures. Ook brengt de commissie niet-bindende adviezen uit aan betrokken partijen. Wkb.
Bekijk LinkedIn profiel
mr. Nikee Groot
Advocaat bij AKD
 
Nikee Groot is advocaat bij AKD. Zij is gespecialiseerd in Europees recht en richt zich daarbij specifiek op aanbestedings-, mededingings- en staatssteunrecht. Nikee adviseert en vertegenwoordigt cliënten onder andere bij de inkoop binnen het sociaal domein (jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning). Zij heeft ook meegewerkt aan een rapportage voor het ministerie over de juridische voor- en nadelen van aanbesteden en subsidiëren. Naast haar juridische werk verzorgt Nikee cursussen, lezingen en in-house trainingen over het (Europese) aanbestedingsrecht en staatssteun. Ook is zij lid van de redactie van Gezondheidsrecht Updates (GZR) Wkb.
Bekijk LinkedIn profiel

Materiaal

  • Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kunt u 6 studie-uren rekenen.

BP Studieuren66

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 29 maart 2022
  • 09:30 - 16:45
  • Utrecht
  • € 549,-
    • Genoemde bedragen zijn exclusief 21% btw
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
    • Uw keuze voor deelname via livestream of fysiek kunt u op een later moment doorgeven
Aanmelden

Referenties
Fijne wisselwerking tussen de 2 hosts, echt ervaringsspecialisten.

ook interessant voor u

Incompany

Deze cursus liever met uw eigen team en op maat bij u op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • U bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • U bepaalt de data van de training

Vragen over de Cursus?

Meer weten?

Heeft u nog vragen of wilt u persoonlijk studieadvies? We staan u graag te woord over de mogelijkheden. Via onderstaand contactformulier kunt u contact opnemen met de klantenservice. Wilt u direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Judith Nuijens Berghauser Pont Academy
Judith Nuijens
Programmamanager Sociaal Domein
 
U kunt contact opnemen met Judith Nuijens via 020 8200 908 of via judith@berghauserpont.nl