1-daagse cursus

€ 595,-

Aanbesteden (of niet?) in het sociaal domein

11 maart 2025
2 oktober 2025

Utrecht
Utrecht
  • Overzicht van beschikbare inkoopmethoden
  • De wijze waarop de verschillende inkoopprocedures kunnen worden doorlopen
  • De belangrijkste aandachtspunten zowel inhoudelijk als procedureel
  • Actuele en belangrijkste rechtspraak voor inkoop sociaal domein


Inleiding

Jeugdhulp en/of maatschappelijke ondersteuning inkopen en dus zorgaanbieders contracteren in het sociaal domein betekent keuzes maken. Kiest u voor een overheidsopdracht en dus een aanbestedingsprocedure met een beperkt aantal zorgaanbieders? Of voor een zogenoemd ‘(semi)open-house model’ met een groter aantal zorgaanbieders? Of voor een subsidie (en mogelijk een subsidietender)? Iedere vorm van inkoop brengt weer andere vragen met zich mee. Kies je bij een aanbestedingsprocedure voor een vast tarief of laat je de markt de prijs bepalen? Aan welke regelgevend kader zijn aanbestedende diensten gebonden bij toepassing van het ‘(semi) open-house’ model? Kan subsidiëring altijd één-op-één worden verstrekt of moet hier ook een vorm van mededinging worden gecreëerd?

Om deze eerste keuzes te kunnen maken is het van belang om te weten wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende inkoopmethoden. Is de keuze voor een inkoopmethode eenmaal gemaakt, dan is het de vraag hoe de gekozen procedure het beste kan worden ingericht. Hierbij staat voorop: een inkoopprocedure is een middel om een doel te bereiken. Het is niet het doel op zich. Het doel is te komen tot een goede zorgverlening overeenkomstig de ambities van uw gemeente en binnen het wettelijk kader. Twee experts in deze materie en zeer ervaren docenten helpen u hierbij op deze cursusdag.

Inhoud en resultaat

Na het volgen van deze cursus heeft u een compleet en duidelijk overzicht van de verschillende manieren waarop u aanbieders van jeugdhulp en/of maatschappelijke ondersteuning kunt contracteren en de daarbij behorende (juridische) aspecten en procedures.

U leert welke manier van contracteren met aanbieders het beste bij uw gemeente past en daardoor zorg in te kopen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding voor de cliënten.

Doelgroep

Deze cursus is bestemd voor: inkopers, aanbesteders, adviseurs, juristen, tendermanagers en beleidsambtenaren bij gemeenten. De cursus is ook interessant voor zorgaanbieders.
 

Programma

09:00-09:30 uur

Ontvangst en registratie 

09:30 - 11:00 uur 

De aanbestedingsprocedure

  • Overzicht inkoopmethoden
  • Aanbestedingsprocedure 
    • Welke procedures (waaronder de SAS-procedure) kunnen worden toegepast?
    • Hoe kan de procedure worden ingericht?
    • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
    • Praktijkvoorbeelden
    • Aandachtspunten

11:00-11:15 uur

Pauze 

11:15-12:45 uur 

Het ‘(semi) open-house’ model

  • Wat is het (semi) open-house model?
  • Verschillende meningen over het (semi) open-house model
  • De werking van een procedure op basis van het open-house model
  • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
  • Praktijkvoorbeelden
  • Aandachtspunten

12:45-13:30 uur 

Lunch

13:30-15:00 uur 

Subsidiëren

  • Wanneer subsidiëren?
  • Het verschil met een overheidsopdracht
  • Is één-op-één subsidiëren mogelijk?
  • Welke voorwaarden kunnen worden gesteld?
  • Praktijkvoorbeelden
  • Aandachtspunten

15:00-15:15 uur

Pauze 

15:15:16:45 uur 

Wrap-up en casus

  • Wrap-up: voor- en nadelen per inkoopmethode
  • Casus: aan de slag met een praktijksituatie

Docenten

mr. Pieter Kuypers
Partner en advocaat bij AKD
 
Pieter Kuypers is partner en advocaat bij AKD. Hij is gespecialiseerd in Europees recht en richt zich binnen dit rechtsgebied op aanbestedings-, mededingings- en staatssteunrecht. In dat kader heeft hij meerdere partijen begeleid bij het doorlopen van inkoopprocedures binnen het sociaal domein en opgetreden in gerechtelijke procedures over inkoop van zorg. Ook is Pieter hoogleraar Europees en nationaal aanbestedingsrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent aanbestedingsrecht bij de Amsterdam School of Real Estate en Europees recht aan de Universiteit Utrecht. Verder geeft hij gastcolleges aan andere universiteiten in binnen- en buitenland.
Bekijk LinkedIn profiel
mr. Nikee Groot
Advocaat bij AKD
 
Nikee Groot is advocaat bij AKD. Zij is gespecialiseerd in Europees recht en richt zich daarbij specifiek op aanbestedings-, mededingings- en staatssteunrecht. Nikee adviseert en vertegenwoordigt cliënten onder andere bij de inkoop binnen het sociaal domein (jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning). Zij heeft ook meegewerkt aan een rapportage voor het ministerie over de juridische voor- en nadelen van aanbesteden en subsidiëren. Naast haar juridische werk verzorgt Nikee cursussen, lezingen en in-house trainingen over het (Europese) aanbestedingsrecht en staatssteun. Ook is zij lid van de redactie van Gezondheidsrecht Updates (GZR) Wkb.
Bekijk LinkedIn profiel

Materiaal

  • Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
  • Toegang tot de gehele digitale kennisbank PONT | Zorg&Sociaal tot een maand na de cursus

Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.

Verder krijgt u met PONT | Zorg&Sociaal gratis toegang tot andere dossiers, digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 6 studie-uren rekenen.

BP Studieuren66

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 11 maart 2025 | 2 oktober 2025
  • 09:30 - 16:45
  • Utrecht | Utrecht
  • € 595,-
    • Genoemde bedragen zijn exclusief 21% btw
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
Aanmelden

Referenties
Fijne wisselwerking tussen de 2 hosts, echt ervaringsspecialisten.

Ze hebben het fantastisch gedaan, het was erg fijn hoe ze dat samen deden, duidelijk erg kundig en bedreven in wat ze doen. Groot pluspunt is dat ze goed kunnen uitleggen hoe het werkt en alles goed onder woorden kunnen brengen.

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wil je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Crescens Akkermans
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
 
U kunt contact opnemen met Crescens via 06 107 190 78 of via crescens@berghauserpont.nl