Workshops

€ 295,-

Privacy op de werkvloer

12 november 2020

Utrecht

Op deze cursuspagina worden verschillende data van dezelfde cursus weergegeven. U kunt op het online aanmeldformulier uw gewenste cursusdatum opgeven.

  • Belangrijkste wetgeving en toepassingsbereik hiervan rondom privacy op de werkvloer.
  • Welke gegevens mag u nog verwerken en hoe doet u dit?
  • Praktische casussen als: cameratoezicht, social media en personeelsdossier.

Vanwege de aanscherping van de Corona-maatregelen, hebben wij besloten om al onze cursussen tot en met 12 november uitsluitend online aan te bieden. Elke aanmelding is dan dus voor de online uitvoering. 

Inleiding

Werkgevers zijn graag op de hoogte van het wel en wee van hun werknemers. Maar hoe ver mogen zij daar in gaan? Wat zijn de regels en aanpassingen sinds de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking is getreden? Wat zijn de mogelijkheden en plichten op het gebied van cameratoezicht, ziekteregistratie en sollicitaties? Hoe maak je daarbij als werkgever een afweging tussen de belangen van de onderneming en het recht op privacy van de werknemers? En wat mag je als jurist op arbeidsrechtelijk vlak met een personeelsdossier, bijvoorbeeld in het kader van een ontslagprocedure?In de online workshop ‘Privacy op de werkvloer’ wordt uiteengezet waar alle spelers op de werkvloer aan gebonden zijn als het gaat om privacy van werknemers. Aan de hand van casuïstiek wordt het onderwerp inzichtelijk gemaakt en kunt u hiermee ook daadwerkelijk mee aan de slag.

Inhoud en resultaat

Na afloop van de workshop:

  • Weet u wat de belangrijkste wetgeving rondom privacy is.
  • Kent u de wet- en regelgeving achter de meest voorkomende privacy-issues op de werkvloer.
  • Weet u hoe om te gaan met privacy binnen ziekteregistratie, cameratoezicht en sollicitatieprocedures.
  • Weet u hoe u een personeelsdossier moet inrichten en hoe u dit mag gebruiken, bijvoorbeeld bij ontslag.
  • Weet u hoe met camera’s, e-mail, toegangstag etc. moet omgaan.

Doelgroep

De workshop ‘Privacy op de werkvloer’ is bedoeld voor eenieder die zich bezighoudt met de werkvloer: van (arbeidsrecht)advocaat tot (bedrijfs)jurist, van functionaris gegevensbescherming tot compliance officer en van HR-medewerker tot manager.

Programma

Hoe luidt de huidige wetgeving en wat is het toepassingsbereik?

  • Welke afspraken maak je met welke dienstverlener, bijvoorbeeld de salarisadministrateur en bedrijfsarts?
  • Welke informatie mag je aan je personeel vragen en waar mag je deze data voor gebruiken?
  • Hoe richt je een personeelsdossier in?
  • Wat mag jouw personeel met de data die hij/zij binnen handbereik heeft?
  • Praktische casussen:
  • Sollicitatieprocedures.
  • Ziekteregistratie en verzuimprotocol.
  • Cameratoezicht en opnemen van gesprekken.
  • Controle van e-mail.
  • Gebruik van social media.
  • Positie personeelsdossier bij ontslag.
  • Consequenties bij het niet-naleven van de regels.

Docenten

Docent Melanie Hermes
mr. A.C. (Melanie) Hermes
Advocaat
 
Melanie Hermes is zelfstandig advocaat. Ze is gespecialiseerd in arbeidsrecht en privacyrecht, waarbij zij met name het MKB van advies voorziet. Daarnaast is zij functionaris voor gegevensbescherming voor diverse organisaties en schrijft zij regelmatig artikelen over ontwikkelingen binnen haar vakgebieden. Verder is zij lid van onder meer de Vereniging Privacy Recht. .
 

Materiaal

U ontvangt een map met de handouts van de presentatie en achterliggend materiaal.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kunt u 3 studie-uren rekenen.

BP Studieuren33

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 12 november 2020
  • 13:30 - 17:00
  • Utrecht
  • € 295,-
  • Cursusprijs is incl. koffie en thee
    • Gezien alle onzekerheid over de ontwikkelingen vragen wij u pas op een later moment welke optie u kiest: deelnemen op locatie of via de livestream, u hoeft nu dus nog niet te beslissen.
    • Indien u gebruik maakt van de livestream ontvangt u een korting van € 50,- op de cursusprijs.

    Genoemde bedragen excl. btw 21 %
Aanmelden

Referenties

ook interessant voor u

Incompany

Deze cursus liever met uw eigen team en op maat bij u op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • U bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • U bepaalt de data van de training

Ook interessant voor u

DPIA
12 november 2020
Utrecht

Vragen over de Cursus?

Meer weten?

Heeft u nog vragen of wilt u persoonlijk studieadvies? We staan u graag te woord over de mogelijkheden. Via onderstaand contactformulier kunt u contact opnemen met de klantenservice. Wilt u direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Hanna Rab
U kunt contact opnemen met Hanna via 020 – 8200 908 of via hanna@berghauserpont.nl