Leergang

€ 3.995,-

Raadsadviseur / plaatsvervangend Griffier

12, 26 maart, 9 april, 7, 21 mei, 4, 19 juni 2025

Amersfoort
  • 7-daagse leergang met een mix van kennis, kunde en vaardigheden
  • Integriteit en dilemma’s
  • De Gemeentewet in de praktijk
  • Advisering en coaching
  • Politieke besluitvorming
  • Besluitvormingsmodellen
  • Planning en control op de griffie
  • Participatie 
  • Advisering van raadsleden
  • Wissel kennis uit met uw collega raadadviseurs/plaatsvervangend griffiers
  • De leergang wordt afgesloten met een gezamenlijk diner

Aanleiding

Een raadsadviseur is een duizendpoot, moet veel bordjes draaiend houden en een wezenlijke bijdrage leveren aan het functioneren en ontwikkelen van de gemeenteraad en de door de raad ingestelde commissies en andere overlegplatforms. Hij/zij vervangt de griffier bij diens afwezigheid. Dit alles vraagt veel van de betrokken persoon, in kennis, kunde, vaardigheden en op passende wijze 'stevig in de schoenen staan'.

Inhoud en resultaat

Deze leergang biedt de deelnemer een verantwoorde en uitgebalanceerde mix van kennis, kunde en vaardigheden. Het volgen van deze leergang is enerzijds een verrijking voor de deelnemer maar stelt hem/haar anderzijds in staat om op passende en verantwoorden wijze invulling te geven aan de functie van raadsadviseur / plaatsvervangend griffier.

Doelgroep

Deze leergang is ontwikkeld voor raadsadviseurs en plaatsvervangende griffiers. Maar is ook geschikt voor degene die de functie van griffier overwegen of nog niet zo lang griffier zijn.

Programma

Dag 1: Kennismakingsdag — 09:30 - 16:30 uur

Docenten: Olaf Schuwer en Jacco Beks

Ochtend

  • Kennismaking met medecursisten
  • Eventuele specifieke leerwensen bespreken
  • Discussie aan de hand van cursisten ingebrachte vragen/leerpunten
  • Eerste kennismaking met de Gemeentewet
  • De juridische dimensie van dit begrip integriteit

Middag
In de middag bespreken we integriteit en dilemma’s. Bij de griffie werk je immers niet alleen als ambtenaar maar moet je naast je eigen integriteitregels ook weten welke integriteitregels er zijn voor bestuurders. Zo bespreken we de visie en kennis van het begrip integriteit, bewustwording (en de complexiteit) van een integriteitvraagstuk, maar ook of je zelfstandig een moreel oordeel kunt vellen binnen de gegevens van de politieke arena waarin jij werkzaam bent en wat de valkuilen en risico’s zijn binnen het werkveld
Opdracht: om iedereen al voor de eerste lesdag te activeren vragen we de cursisten een actueel vraagstuk mee te nemen dat van belang is op de griffie.

Dag 2: Gemeenterecht in de griffiepraktijk — 09.30 - 16.30 uur

Docenten: Olaf Schuwer en Johan Kok

Het werk van de gemeenteraad en daarmee ook van de griffie wordt in formele zin omgrensd door de Gemeentewet, en het daarop gebaseerde Reglement van Orde. Griffie en griffier zijn het (juridisch) kenniscentrum van raad, raadslid en raadsvoorzitter. Dit trekt een zware wissel op betrokkenen. Onjuiste toepassing van een wetsartikel in een concrete vergadersituatie van raad en commissie kan verstrekkende gevolgen hebben. Actuele en praktische kennis van de Gemeentewet is onmisbaar.

Ochtend: basis en actualiteiten gemeenterecht
Elke cursist heeft voorafgaand aan de leergang een E-cursus Gemeenterecht, samengesteld door Olaf Schuwer, gekregen, waarin via 6 lessen de basis van het gemeenterecht wordt opgedaan. Op de ochtend gaan we op openstaande vragen in, gaan we verder verdiepen met een aantal thema’s en worden actualiteiten besproken. Tijdens deze dag gaan we vanuit herkenbare en actuele praktijksituaties op zoek naar de (Gemeente)wet achter het raadswerk. En we verkennen waar de Gemeentewet “naar de letter” moet worden uitgevoerd, maar aan de andere kant ook waar de gemeente het gas een beetje los kan laten.

Middag: verdieping gemeenterecht
Hier gaan we in op de instrumenten voor raadsleden uit de Gemeentewet en het Reglement van Orde van de raad: budgetrecht, initiatiefrecht, indienen van amendementen, indienen van moties, recht van interpellatie, vragenrecht, inlichtingenplicht van het college, recht van onderzoek, recht op individuele ambtelijke bijstand. Verder komt openbaar en geheim aan de orde en de Rekenkamer en de controlerende taak van de raad

Dag 3: Participatie op de griffie — 09.30 - 16.30 uur

Docent:  Pascale Georgopoulo

Ochtend: participatie
Doel van deze ochtend is meer kennis van en grip op participatie (en innovatie) te krijgen en dit toe passen binnen het werkveld van de griffie. De laatste jaren heeft participatie een steeds prominentere rol gekregen binnen het openbaar bestuur; van participatiesamenleving en participatie in het Sociaal Domein naar participatie binnen het Ruimtelijke Domein. Maar wat is participatie eigenlijk? Hoe heeft het zich ontwikkeld? Wat betekent het voor de rol van de gemeenteraden? Wat moeten we er als griffie mee? Ter voorbereiding op deze dag worden de deelnemers gevraagd hun ervaringen en voorbeelden met participatie op papier te zetten.

Middag: oefenen
In de middag nemen we vast een voorschot op de dag Adviseren en coachen. In twee groepjes worden al een aantal thema’s bij de kop gepakt.

Dag 4: Adviseren en coachen — 09.30 - 16.30 uur

Docenten: Paul van Ruitenbeek en Carole van Ruitenbeek

Deze dag staat in het teken van advisering en coaching. Na een eerste start de vorige middag bespreken we wat er komt kijken bij de advisering van raadsleden. Advisering is een breed begrip; het kan betrekking hebben op het schrijven van moties, amendementen of initiatiefvoorstellen. Maar het kan ook betrekking hebben op de werkwijze van raads- of commissieleden in de diverse rollen. We bespreken hoe jij je kunt opstellen als adviseur en hoe je samen met een raads- of commissielid een goed resultaat kunt bereiken.  

Dag 5:  Planning en control — 09:30 - 16.30 uur

Docent: Henk Boshove

Gemeenteraad en Provinciale Staten richten zich steeds meer op inhoud en kwaliteit van planning en control. Raad, Staten en vooral Auditcommissies pakken de handschoen nu op. Ze wensen meer grip op begroting, tussentijdse rapportages, jaarverslag en jaarrekening en hebben behoefte aan betere inhoudelijke kennis, als Raad/PS of als Auditcommissie.
Deze onderwerpen komen daarbij aan bod: grip op relevante (bestuurlijke) Planning & Control documenten, bestaande stuurmogelijkheden in planning & control (beter) benutten, actuele ontwikkelingen, stuurmogelijkheden in de Paragrafen kennen en benutten, (door)ontwikkeling werkwijze Auditcommissie, samenwerking met/ inzet van Bedrijfsvoering/Concern control, aansturing en inzet Accountant voor Raad/Staten/Auditcommissie 

Dag 6: Politieke besluitvorming en AVG en Woo — 09.30 - 16.30 uur

Docenten: Olaf Schuwer en Jacco Beks 

Ochtend: politieke besluitvorming
In de ochtend zoomen we in op de verschillende besluitvormingsmodellen, bezien vanuit de Gemeentewet. Elke gemeenteraad (Provinciale Staten) heeft een besluitvormingstraject dat opgezet is vanuit beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming (BOB)-model. De politieke cultuur maakt dat het besluitvormingsmodel niet hetzelfde is georganiseerd. Maar ook dat het model steeds verandering behoeft. Waarom eigenlijk? Naast een politieke dimensie, heeft een vergadermodel ook een aantal juridische aandachtspunten. Deze worden ’s morgens tegen het licht gehouden. We bespreken de mogelijkheden die de wet  biedt maar staan ook stil bij de beperkingen.

Middag: kernelementen van openbaarheid en bescherming van privacy
De wet open overheid brengt met zich dat alle schriftelijke overheidsinformatie in beginsel openbaar is. Voor de gemeenteraad geldt bovendien dat hij in het openbaar vergadert.
Tegelijkertijd is er wetgeving – met de Algemene Verordening Gegevensbescherming als basis – die de privacy van mensen beschermt. In dit onderdeel van de leergang staan we stil bij de kernelementen van openbaarheid (Wet open overheid en Gemeentewet) en van de regels rondom de bescherming van privacy (AVG). Specifiek bekijken we, hoe moet worden omgegaan met situaties waarin beide belangen – het belang van openbaarheid en het belang van privacybescherming – met elkaar in botsing dreigen te komen.

Dag 7: Samenvatting van de leergang en praktijkcasus — 10.30 - 16.30 uur (met aansluitend diner)

Docent: Paul van Ruitenbeek

Het programma van de laatste dag van de leergang bestaat uit een samenvatting van de theorie die is gedoceerd. Nadat Paul de theorie in vogelvlucht heeft besproken zal een uitgebreide casus worden behandeld. De casus zal in groepjes worden uitgewerkt. In de middag zal de casus plenair worden besproken. De dag en leergang wordt afgesloten met een gezamenlijk diner.


Docenten

mr. Olaf Schuwer
Specialist decentraal overheidsrecht
Olaf is specialist gemeentelijk bestuursrecht en vele jaren werkzaam geweest bij gemeenten op algemeen-juridisch gebied. Hij geeft zijn hele carrière al cursussen over alle (nieuwe) onderdelen van de Awb, met inbegrip van daarop gevormde jurisprudentie. Daarnaast is hij ook al veel jaren actief op het gebied van gemeenterecht. Er zijn verschillende boeken van zijn hand verschenen over bestuursrechtspraak.
 
Bekijk LinkedIn profiel
Henk Boshove
Zelfstandig adviseur voor Gemeenten en Provincies
 
Henk is (zelfstandig gevestigd) adviseur op het gebied van bestuurlijke planning & control. Hij is zelf al meer dan 25 jaar werkzaam in de dagelijkse overheidspraktijk. Eerst meer dan 20 jaar op alle drie de niveaus (Raad/PS/Auditcommissie – College - Organisatie) als accountant/adviseur en Partner bij PwC. De laatste 5 jaar richt hij zich als zelfstandig adviseur en trainer voornamelijk op Raad/PS, Auditcommissies en Griffiers. Hij fungeert vaak als hun sparringpartner, lost specifieke P & C knelpunten op en verzorgt bijeenkomsten op maat voor Raad/PS. Hij ontwikkelt en verzorgt daarnaast trainingen voor Auditcommissies en Griffiers op het gebied van sturing, planning & control. In de afgelopen jaren werd hij ook ingezet voor onder meer landelijke verenigingen als StatenlidNU en de Vereniging voor Griffiers. Samen met Olaf Schuwer verzorgt hij ook actualiteitensessies voor Griffiers. Hij weet als geen ander wat er speelt bij griffiers, Raad/PS, Auditcommissie op P & C gebied
 
 
mr. Paul van Ruitenbeek CMC
Wethouder bij Gemeente Houten
 
Paul was raadslid in de gemeente Appingedam van 2002 tot 2006 en maakte van zijn hobby zijn werk door per 2003 raadsgriffier van Winsum te worden. Daarnaast was hij actief als parttime docent bij de Hanzehogeschool in Groningen en als trainer voor (aspirant) raadsleden bij een politieke partij. Paul was griffier in de gemeente Houten tot eind 2012 en werd griffier van de herindelingsgemeente Alphen aan den Rijn in de periode 2013-2014. Vanaf 2015 was hij werkzaam als griffier bij Hilversum Mediastad. Sinds 2009 is hij actief als trainer en docent voor collega’s uit de griffiewereld. Momenteel neemt hij een kijkje aan “de andere kant”. Sinds 28 juni 2022 is hij wethouder in Houten, maar hij blijft actief bij onze leergang raadsadviseur en griffiemedewerker.
 
Bekijk LinkedIn profiel
Carole van Ruitenbeek
Theater en stemacteur
 
Carole van Ruitenbeek behaalde haar diploma als dramadocent in 1991 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Als theaterdocent werkte zij tot 2017 voornamelijk in het onderwijs in Overijssel (lager, middelbaar, hoger). Onder andere tien jaar lang bij de Kunstklas Theater aan het Stedelijk Lyceum Kottenpark te Enschede, zowel als docent theater als coordinator. Als dramadocent werkte zij tien jaar bij de opleiding Social Work aan Saxion Hogescholen Enschede. Daarnaast regisseerde zij zo’n 50 theatervoorstellingen in het amateurtheatercircuit en speelde zij in eigen voorstellingen. Zij nam in 2017 de beslissing om het onderwijs te verlaten en als zelfstandige theatervrouw aan het werk te gaan. Ze is nu werkzaam bij haar eigen bedrijf, een organisatie voor theater en persoonlijke groei. Haar activiteiten bestaan uit trainingsacteren (o.a. UT Twente en opleidingsinstituut Berghauser Pont Academy), theatercoaching (individueel en voor verschillende doelgroepen, o.a. LVSC, (landelijke beroepsvereniging voor professioneel begeleiders) en als teamverbinder, onder andere met een aantal teams van de Universiteit Twente. Zij geeft spelcursussen bij de Schouwburg Deventer en organiseert Spelzaterdagen en Spelweekenden op verschillende locaties, zoals Ruimte voor Balans in Enschede. Op dit moment speelt zij zelf in de voorstelling Gif van Lot Vekemans. Als theatermaker verzorgde zij bij de Johannes Passion, uitgevoerd door Il Cocodrillo Cante in Enschede (2019) onder leiding van Jeanet Bosch, de koorregie. Bij koren en orkesten, waaronder het Twents Mandoline en Gitaarorkest (2022), het Borns Kleinkoor (2022) deed zij al eerder de theatrale omlijsting.
 
Johan Kok
Johan Kok heeft een ruime ervaring als raadsadviseur, commissiegriffier en plaatsvervangend griffier in de gemeenten Coevorden en Heerde. Vanuit die functie ondersteunde hij de gemeenteraden (en de raadsleden) als kadersteller, controleur, maar ook volksvertegenwoordiger. Daarnaast was hij in beide gemeenten secretaris van de rekenkamer(commissie). Daarvoor was hij werkzaam bij verschillende gemeenten, onder meer als bestuurlijk juridisch adviseur en plaatsvervangend griffier. Ook heeft hij een lange ervaring als freelance docent in de vakgebieden bestuurs- en gemeenterecht.
Jacco Beks
gemeentebreed juridisch concerncontroller en Functionaris voor de Gegevensbescherming bij de gemeente Arnhem
Jacco is een ervaren gemeentejurist die als zzp'er bij andere gemeenten actief is om hen te helpen de bewustwording over privacy te verhogen en de AVG op een praktische, binnen de gemeentelijke praktijk passende manier te implementeren. Als voormalig docent bestuursrecht aan de rechtenfaculteit van de Radboud Universiteit heeft hij ervaring met het geven van workshops en lezingen. Hierbij combineert hij altijd de theorie van het recht met de praktijk van alledag.
Pascale Georgopoulou
Zelfstandig adviseur
 
Pascale was van 2004 tot 2017 griffier, eerst van de gemeente Weesp en toen van Amstelveen. Ze was actief binnen de Vereniging van Griffiers en binnen de VNG, waarin ze zich vooral heeft beziggehouden met digitalisering, informatiebeleid en archivering. Als adviseur en programmamanager helpt zij gemeenten bij de implementatie van de Omgevingswet. Ze verzorgt regelmatig workshops over participatie, het democratisch samenspel en bestuurlijke vernieuwing. Ze schrijft blogs voor iBestuur en GemeenteNu.

Materiaal

•  Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
•  Boek Gemeenterecht in de praktijk

bpboekplaatje

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 42 studie-uren rekenen.

BP Studieuren4242

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 12, 26 maart, 9 april, 7, 21 mei, 4, 19 juni 2025
  • 09:30 - 16:45
  • Amersfoort
  • € 3.995,-
    • Genoemde bedragen zijn exclusief 21% btw
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee
    • 3-gangen diner op laatste dag (incl. 2 drankjes) 


Aanmelden

Referenties
Veel nuttige info, duidelijke casus.

Goede docenten met duidelijke uitleg.

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wilt je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Chiara van Ommeren
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
U kunt contact opnemen met Chiara via chiara@berghauserpont.nl
(020) 820 09 08 | (06) 253 271 03