Opzet leerprogramma
Het programma is opgedeeld in vijf blokken. De drie middelste blokken (blok 2, 3 en 4) bestaan uit twee aaneengesloten dagen met avondprogramma en diner (inbegrepen). Voor deze drie blokken biedt Berghauser Pont Academy u de optionele mogelijkheid om op de locatie te blijven overnachten. Mocht u deze optie willen bijboeken, kunt u dit in de opmerkingen op het aanmeldformulier aangeven.
Planning
Dag 1, startdag (blok 1)
donderdag 13 februari 2025 10:00 - 16:30 uur
Dag 2 en 3 (blok 2)
Donderdag 20 maart 2025 10:00 - 20:00 uur
Vrijdag 4 21 maart 2025 09:00 - 16:30 uur
Dag 4 en 5 (blok 3)
Donderdag 27 maart 2025 10:00 - 20:00 uur
Vrijdag 28 maart 2025 09:00 - 16.30 uur
Dag 6 en 7 (blok 4)
Donderdag 3 april 2025 10:00 - 20:00 uur
Vrijdag 4 april 2025 09:00 - 16.30 uur
Dag 8 Slotdag (blok 5)
Donderdag 10 april 2025 10:00 - 16:30 uur
Dag 1, startdag (blok 1) Docent(en): Paul van Ruitenbeek
Op de
eerste dag maak je uitgebreid kennis met je medecursisten en de docent. Er is gelegenheid om specifieke leerwensen te benoemen. Het programma en de opdrachten voor thuis worden toegelicht.
In de middag wordt de opdracht Gemeentewet toegelicht en wordt gestart met deze opdracht die grotendeels thuis wordt afgerond. In drie groepen bestuderen jullie apart van elkaar de Gemeentewet aan de hand van een aantal vragen. Eén groep beantwoordt vragen over de raad, één groep zoomt in op het college en de derde groep beantwoordt vragen over de burgemeester. Iedere groep bereidt een presentatie voor die in blok 1 aan de andere groepen wordt gegeven.
Dag 2 en dag 3 (blok 2) Docent(en): Paul van Ruitenbeek
In dit blok leggen we de theoretische basis die in de rest van de cursus wordt uitgewerkt. We beginnen
dag 2 met de staatsrechtelijke positie die de gemeente inneemt ten opzichte van “Den Haag” en de provincies. Na de lunch en in het avondgedeelte zijn twee groepen aan de beurt om hun presentatie over de Gemeentewet te geven. Na afloop van deze dag is er een diner. Op
dag 3 wordt in de ochtend uitgelegd hoe de financiele kant van de gemeente is ingericht. De planning en controlcyclus wordt toegelicht en duidelijk wordt wanneer de raad aan zet is om invloed uit te oefenen op de begroting. In de middag is de derde groep aan de beurt om de presentatie te geven over de Gemeentewet.
Dag 4 en 5 (blok 3)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek
Aan het begin van
dag 4 wordt stilgestaan bij hetgeen in dag 2 en dag 3 aan de orde is geweest. Zo mogelijk wordt daarbij een verband gelegd met de actualiteit. In de middag staat de instrumentenkoffer van het raadslid centraal. Wat kun je als raadslid doen om je doelen te bereiken en hoe werken de verschillende instrumenten? In het avondgedeelte wordt er een debattraining verzorgd. Na afloop van deze dag is er een diner.
Op
dag 5 gaan we in op de omgeving van de griffie. Met welke personen en instanties heeft de griffie te maken? In de middag staat de raadscommunicatie centraal. Waarin wijkt de communicatie van de raad af van de communicatie van het college? Wat zijn de tips en trucs? De docent geeft feedback op de sites van de gemeente waar je werkzaam bent.
Dag 6 en 7 (blok 4)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek en Hans Scherpenzeel
Dag 6 gaat van start met een terugblik op de eerste twee blokken. Zo mogelijk wordt daarbij een verband gelegd met de actualiteit. Daarna start de voorbereiding voor een rollenspel. Het rollenspel bestaat uit het voorbereiden en deelnemen aan een raadsvergadering. De groep wordt verdeeld in partijen en daarna worden er fractievergaderingen gehouden. Uiteraard is er ook een vertegenwoordiger van het college aanwezig. De vergadering wordt voorgezeten door de burgemeester en iedere fractie neemt standpunten in over een aantal voorstellen. Alle tot dan toe behandelde stof komt in dit rollenspel terug en je wordt gevraagd om de stof concreet toe te passen.
Op
dag 7 staat de werkgeversrol van de raad centraal. De gastdocent belicht de bijzondere wijze waarop de griffie wordt aangestuurd vanuit de raad. Begrippen als werkgeverscommissie, HR21, functiebeschrijving en functietabel komen hier aan de orde. Hoe is een en ander bij jou in de gemeente geregeld? In de middag is er tijd voor intervisie. We bespreken via een vaste methodiek een casus die door één van de cursisten wordt ingebracht.
Dag 8 Slotdag (blok 5)
Docent(en): Paul van Ruitenbeek
Tijdens de
slotdag komen vier onderwerpen aan bod:
- We staan eerst stil bij vergadermodellen en de wijze waarop een raad keuzes kan maken in verschillende modellen
- Daarna krijg je een kijkje in de wereld van de Vereniging van Griffiers, de beroepsvereniging van griffiers: wat doet deze vereniging eigenlijk en hoe is de vereniging georganiseerd?
- We gaan in op de voorbereiding van gemeenteraadsverkiezingen; wat is de rol van de griffie, welke mogelijkheden zijn er om aan opkomstbevordering te doen en met wie doet de griffie in deze periode eigenlijk zaken?
- Tenslotte staan we stil bij de begrippen “Overheidsparticipatie en burgerparticipatie”: de overheid neemt steeds vaker een andere positie in de samenleving in; aanleiding zijn onder meer de noodzaak tot bezuinigen en een verandering in de wijze waarop de bevolking tegen de overheid aankijkt.
Deze dag wordt afgesloten met een terugblik op de gehele cursus en de uitreiking van de certificaten. Na afloop van deze dag is er aansluitend een
diner.