1-daagse cursus


De positie van zorgaanbieders in het sociaal domein - alleen als incompany


  • Contractering in het sociaal domein
  • Periodiek en specifiek toezicht op kwaliteit
  • Financiële controles
  • Handhaving
  • Terugvordering van zorggeld
  • Fraude en de rechter
  • Ontbinding van de overeenkomst

Inleiding 

De budgetten van gemeenten voor jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning staan steeds meer onder druk. Hierdoor worden gemeenten kritischer bij de inkoop van zorg en de daarbij geleverde kwaliteit waarvoor gemeenten betalen. Heeft dat effect op de kwaliteit en zorgt dat ervoor dat gemeenten steeds vaker onder verwijzing naar kwaliteit of fraude overgaan tot terugvordering van zorg? Wat is in die gevallen de positie van de zorgaanbieder? Wat kunnen zorgaanbieders doen in geval van handhaving of zelfs beëindiging van het contract? Kunnen zorgaanbieders zich daartegen verzetten en hoe dan? Welke resultaten kunnen daarmee worden bereikt? En welke acties kunnen worden ondernomen wanneer een gemeente echt tot terugvordering van zorggeld overgaat? Als zorgaanbieder is het van groot belang om goed op de hoogte te zijn van alle ins and outs en (juridische) procedures wanneer zij geconfronteerd wordt met gemeentelijke toezicht, handhaving en terugvordering van zorggeld.

Inhoud en resultaat

Tijdens deze cursus krijgt u van twee experts in deze materie een overzicht van het complete proces vanaf contractering tot een eventuele terugvordering. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden en casussen wordt gedurende de dag stilgestaan bij de eisen die aan zorginstellingen mogen worden gesteld en de toezichtsbevoegdheden van gemeenten. In het bijzonder wordt ingegaan op belangrijke valkuilen zoals de exacte kwalificaties van het personeel, de specifieke omschrijving van de te leveren zorg en de eisen die aan een verbeterplan mogen worden gesteld.

Na afloop van deze cursus heeft u compleet en helder beeld van de positie van de zorgaanbieder ten opzichte van gemeenten en komt u beter beslagen ten ijs wanneer u met gemeenten om tafel moet of wordt geconfronteerd met toezicht of handhaving vanuit gemeenten.

Doelgroep

Medewerkers van de afdeling zorgverkoop of finance bij zorgaanbieders, bestuurssecretarissen en juristen van zorgaanbieders die contracteren met gemeenten in het kader van de Wmo en Jeugdwet

Programma

09:00 – 09:30 uur

Ontvangst en registratie

09:30 – 11:00 uur

Blok 1

  • Contractering in het sociaal domein
  • Periodiek en specifiek toezicht op kwaliteit
  • Financiële controles

mr. Melita van der Mersch

11:00 – 11:15 uur

Pauze

11:15 – 12:45 uur

Blok 2

  • Contractering in het sociaal domein
  • Periodiek en specifiek toezicht op kwaliteit
  • Financiële controles

mr. Melita van der Mersch

12:45 – 13:30 uur

Lunch

13:30 – 15:00 uur

Blok 3

  • Handhaving
  • Terugvordering van zorggeld
  • Fraude en de rechter 
  • Ontbinding van de overeenkomst

mr. Melita van der Mersch

15:00 – 15:15 uur

Pauze

15:15 – 16:45 uur

Blok 4

  • Handhaving
  • Terugvordering van zorggeld
  • Fraude en de rechter
  • Ontbinding van de overeenkomst

mr. Melita van der Mersch

Docenten

Mr. Melita van der Mersch
Advocaat/partner bij Velink & de Die advocaten
 
Melita is advocaat/partner bij Velink & de Die advocaten in Amsterdam. Sinds 2000 voert zij als advocaat een gespecialiseerde gezondheidsrechtelijke praktijk. Voor de overstap naar Velink & de Die was zij partner bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn en verantwoordelijk voor de zorgpraktijk. Melita heeft brede gezondheidsrechtelijke ervaring, onder meer op het terrein van het tuchtrecht, toezicht en handhaving en zorgverzekeringen.
 
Bekijk LinkedIn profiel

Materiaal

  • Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
  • Toegang tot de gehele digitale kennisbank Zorg&Sociaalweb Pro tot een maand na de cursus

Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.

Verder krijgt u met Zorg&Sociaalweb Pro gratis toegang tot andere dossiers, digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 6 studie-uren rekenen.

BP Studieuren66

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

    • Prijs op aanvraag
Aanmelden

Referenties
Voor deze cursus zijn nog geen referenties beschikbaar

ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wilt je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Crescens Akkermans
Programmamanager, Berghauser Pont Academy
 
U kunt contact opnemen met Crescens via 06 107 190 78 of via crescens@berghauserpont.nl