Praktijkdag

€ 795,-

Wet bescherming klokkenluiders

17 april 2025
28 oktober 2025

Utrecht
Utrecht
  • Wat is klokkenluiden precies?
  • Voornaamste wijzigingen in de Wbk ten opzichte van de (oude) Wet Huis voor klokkenluiders
  • Vereisten interne meldprocedure en andere verplichtingen organisatie (werkgevers)
  • De rollen van het Huis voor klokkenluiders Misbruik van de Wbk
  • Opvolging van de melding (wanneer onderzoek, door wie en hoe)
  • Risico’s en kansen voor de organisatie (werkgever)
  • Beperking risico’s/exposure organisatie in het kader van (quasi) (klokkenluiders)klachten


Inleiding

De nieuwe klokkenluiderswet (de Wet bescherming klokkenluiders, “Wbk”) is per 18 februari 2023 in werking getreden. Deze nieuwe wet dwingt werkgevers tot aanpassing van hun interne klokkenluidersregelingen en tot het maken van strategische keuzes bij (onder meer) het publiceren van de eigen klokkenluidersregeling. De nieuwe wet heeft ook gevolgen voor het sluiten of wijzigen van onder meer arbeids- consultancy-, management-, aansluitings- en vaststellingsovereenkomsten., Binnenkort komen daar nadere wijzigingen bij, op grond waarvan de interne klokkenluidersregelingen weer moeten worden aangepast en het mogelijk wordt gemaakt anoniem meldingen te doen. De naleving daarvan wordt mogelijk in de nabije toekomst verstrekt door het Huis voor Klokkenluiders sanctiebevoegdheden toe te kennen die het kan uitoefenen tegen werkgevers.
Ben jij al op de hoogte van deze aanstaande wijzingen en de gevolgen voor jouw praktijk? Weet jij hoe je misbruik van deze regelgeving kan voorkomen?

Inhoud en resultaat

In deze cursus lichten wij de opzet van de klokkenluidersbescherming op grond van de Wbk toe en bespreken wij de wettelijke vereisen waaraan de interne meldregelingen moeten voldoen. Je leert hoe een interne meldprocedure zo opgezet kan worden dat deze enerzijds voldoet aan de minimale wettelijke vereisten en anderzijds ook de risico’s voor de organisatie zoveel mogelijk beperkt. Dit mede in het licht van misbruik dat ook wordt gemaakt van de wettelijke bescherming die klokkenluiders toekomt. Verder bespreken wij de mogelijkheden die klokkenluiders hebben om te klagen, zowel intern als extern. Ook krijg je tips en tricks om de risico’s op klokkenluidersmeldingen en de daarmee vaak gepaard gaande exposure voor de organisatie zoveel mogelijk te beperken. Tot slot bespreken we hoe een melding moet worden opgevolgd en hoe daarin ook het belang van de organisatie kan worden gediend ter voorkoming van ongewenste exposure.

In deze cursus komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is klokkenluiden precies?
  • Voornaamste wijzigingen in de Wbk ten opzichte van de (oude)
  • Wet Huis voor klokkenluiders Vereisten interne meldprocedure en andere verplichtingen organisatie (werkgevers)
  • De rollen van het Huis voor klokkenluiders Misbruik van de Wbk
  • Opvolging van de melding (wanneer onderzoek, door wie en hoe)
  • Risico’s en kansen voor de organisatie (werkgever)
  • Beperking risico’s/exposure organisatie in het kader van (quasi) (klokkenluiders)klachten

De doelgroep van deze cursus betreft met name compliance officers, bedrijfsjuristen vertrouwenspersonen zowel uit de private als de publieke sector.

De cursus duurt in principe van 9:30 – 16:45 uur (inclusief tussentijdse koffiepauzes en een lunchpauze).

De leerdoelen van deze cursus zijn:

  • Weten welke eisen de Wbk stelt aan de interne bedrijfsvoering van organisaties (interne meldprocedure, benadelingsverboden etc.);
  • Weten welke mogelijkheden (quasi) klokkenluiders hebben om vermeende misstanden te melden, zowel intern als extern;
  • Strategische keuzes kunnen maken bij het wijzigen van de interne meldprocedure, bij het opvolgen van meldingen en bij het wijzigen van bestaande contracten of het aangaan van nieuwe contracten;
  • Bepalen welke maatregelen kunnen worden genomen om exposure voor de organisatie zoveel mogelijk te beperken.

Doelgroep

Werkgevers, vertrouwenspersonen, integriteitsadviseurs in de publieke en private sector, advocaten en juridisch adviseurs.


Programma

Ontvangst 09.00 uur
09.30 uur Aanvang
11.00 uur Koffie- en theepauze
12.45 uur Lunch
13.30 uur Cursus
15.00 uur Pauze
1515 uur Cursus
16.45 Afsluiting

Docenten

Danny Theunis
Danny Theunis is sinds 2010 advocaat. Hij was van 2010 tot juni 2017 verbonden aan CMS Derks Star Busmann te Utrecht. Danny deed in juni 2017 zijn intrede bij Blaisse. Hij procedeert en adviseert op het gebied van (beroeps)aansprakelijkheid en tuchtrecht. Hij staat daarbij beroepsbeoefenaars (met name accountants, belastingadviseurs, notarissen en advocaten) en hun organisaties bij. Danny doceert regelmatig op dit terrein via SRA. Hij is daarnaast vanaf 2015 redactielid van het Tijdschrift voor de Procespraktijk en hij publiceert regelmatig in verschillende vakbladen. Voorts is Danny universitair docent burgerlijk procesrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Verder maakt Danny deel uit van de Commissie van Beroep (tuchtrechter in hoger beroep) van de KNVB in het amateurvoetbal. Verder heeft hij onder meer de Kluwer Leidraad retentierecht accountants geschreven en (procesrechtelijke) wetsartikelen becommentarieerd voor SDU.

Materiaal

  • Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal

Verder krijg je 1 maand gratis toegang tot de gehele digitale kennisbank Data&Privacyweb Pro. Hiermee verkrijg je volledige toegang tot o.m. het themadossier DPIA met alle relevante achtergrondinformatie rondom de cursus. Zo kun je voor, tijdens en na de cursussen continu leren.
Ook krijg je met Data&Privacyweb Pro toegang tot de overige dossiers, digitale boeken van Berghauser Pont Publishing en het gehele jurisprudentie archief.

Studiepunten

Studiepunten en -uren

Voor deze cursus/opleiding kun je 6 studie-uren rekenen.

Nederlandse Orde van Advocaten66
BP Studieuren66

Aanmelden

Datum, Locatie en Prijs

  • 17 april 2025 | 28 oktober 2025
  • 09:30 - 16:45
  • Utrecht | Utrecht
  • € 795,-
    • Genoemd bedrag is exclusief 21% btw 
    • Prijs is inclusief complimentary lunch, koffie en thee   

     

Aanmelden

Referenties


ook interessant voor jou

Incompany

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Ook interessant voor jou

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je deze cursus incompany volgen?

Of wilt je persoonlijk studieadvies? We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn. Via onderstaand contactformulier kun je contact opnemen met onze klantenservice of ons salesteam. Wil je direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

Daniëlle Weisz
Adjunct-uitgever Data&Privacyweb, Berghauser Pont Academy
U kunt contact opnemen met Daniëlle via danielle.weisz@berghauserpont.nl