Inleiding
Er worden steeds meer evenementen inpandig en in de openbare ruimte georganiseerd in Nederland: straatfeesten, carnavalsoptredens, maar ook grote meerdaagse festivals zoals Pinkpop. Het is mogelijk om nagenoeg iedere dag van het jaar een ander evenement of festival bij te wonen. Evenementen zijn economisch en voor de branding van de gemeente belangrijk. Het toetsingskader om evenementen goed te reguleren lijkt daar soms haaks op te staan. Mede door de juridisering rondom evenementen is de behoefte aan kennis op dat terrein steeds belangrijker geworden. Overheden en burgers worden zich meer bewust van de impact van deze festivals en de belanghebbenden zijn vaker bereid hun recht te claimen. Meer en meer wordt geklaagd over bijvoorbeeld geluid, parkeeroverlast, bereikbaarheid en schade als gevolg van deze festivals. En er worden steeds vaker vragen gesteld over de gevolgen van de meerdaagse evenementen voor de natuurwaarden, het milieu en de openbare orde.
Vroeger werd dit veelal alleen geregeld vanuit het beleidsveld APV. Echter, de grote effecten en de toename van het aantal evenementen met impact op de leefomgeving en de natuur hebben ervoor gezorgd dat dit onderwerp steeds meer naar het centrum van het omgevingsrecht beweegt. Met als gevolg dat hier nu ook andere medewerkers binnen een gemeente mee te maken krijgen, zoals RO-ers, milieu-/geluidsmensen, ecologen, verkeerskundigen, hulpdiensten, bouwvergunningverleners, handhavers, etc.
Wil je evenementen mogelijk maken en behouden, dan moet je hiervoor een integrale aanpak vanuit alle beleidsvelden opstellen. Daarom is het voor alle betrokkenen raadzaam om de context en raakvlakken naar andere beleidsvelden ook te kennen. Vanuit deze invalshoek is de cursus opgesteld. De onderwerpen worden per beleidsveld uitgediept en in een context geplaatst.
Inhoud en resultaat
De cursus geeft inzicht in vragen als:
- Wanneer is een evenement (en locatie) ruimtelijk relevant en moet het worden opgenomen in het bestemmingsplan?
- Wat moet er in het omgevingsplan worden geregeld en wat is het toetsingskader? Is het mogelijk om onder de Omgevingswet een parapluplan hiervoor te maken?
- Wanneer moet er voor een evenement een vergunning op grond van natuurwetgeving worden aangevraagd?
- Wat is de relatie tussen omgevingsplan, Algemeen Plaatselijke Verordening en de omgevingsvergunning milieu?
- Welk instrument kan het beste voor welk evenement worden ingezet?
- Wat is onduldbare hinder?
- Welke geluidsniveaus zijn nog acceptabel?
- Welke aspecten moeten worden opgenomen in de APV
- Overige relevante wetgeving zoals o.a. de Zondagswet, Wet op de kansspelen en de Alcoholwet
- Welke waarde heeft een eigen evenementenbeleid?
Continu wordt gekeken naar hoe het nu onder de Omgevingswet gaat lopen en hoe zaken dan geregeld moeten worden. Als het ruimtelijk niet kan zou je het ‘APV traject’ bij voorkeur willen stoppen.
Aan het einde van de cursus:
- kunt u inschatten welk evenement via welk spoor moet worden gereguleerd: ruimtelijke ordening, bouwen, milieu, APV, overige wetgeving
- weet u hoe de regeling van evenementen in de nieuwe Omgevingswet werkt en
- hoe u gezamenlijk tot een effectief evenementenbeleid kunt komen.
Geluid bij evenementen aparte facultatieve middag
Bij evenementen is geluid bijna altijd het belangrijkste thema als het over overlast en hinder gaat. Tegelijkertijd is het complex wat betreft meten en handhaven omdat het veelal niet om een inrichting gaat en dus het Activiteitenbesluit niet de grondslag van je handhaving op geluid is. Bij een gemeente ontbreekt vaak de specifieke kennis en kunde over de bron, de typen van geluid ( o.a. de bastonen) en wat je kunt doen om de last beheersbaar te houden. Daarvoor hebben we een week na elke Evenementen-cursus een aparte cursusmiddag opgezet, zie uitgebreider hier. Deelnemers die de Evenementen-cursus volgen krijgen €100 korting op deze vervolgmiddag.
Incompany
De cursus Evenementen en omgevingsrecht is zeer geschikt om incompany binnen de gemeente of met samenwerkende gemeenten te geven voor medewerkers van de vele betrokken afdelingen. Juist bij evenementen is de betrokken keten van adviseurs belangrijk, er wordt gewerkt onder een voor evenementenvergunning specifieke tijdsdruk en een divers toetsingskader. Door deze optie waarbij ook teambuilding en afstemming bij elkaar komen ontstaat er een gezamenlijk kenniskader en kan men beleid opstellen en beter afspraken maken voor de praktijk. In de incompany cursus wordt ook het kennisblok geluid meegenomen als apart thema.
Doelgroep
De cursus is enerzijds bestemd voor beleidsmedewerkers en adviseurs ruimtelijke ordening, bouwen, milieu/geluid, bijzondere wetten, openbare orde en bestuurszaken en anderzijds voor vergunningverleners en toezichthouders bijzondere wetten, bouwen en milieu/geluid. Maar ook kunnen we denken aan ecologen en verkeerskundigen. Zij zijn werkzaam bij gemeenten en omgevingsdiensten.
Daarnaast is de cursus interessant voor adviesbureaus, advocatuur, hulpdiensten en grote evenementenbureaus.